19.11.2020/09:30

Kubeł zimnej wody na rozgorączkowane głowy. Jak wyglądają perspektywy dla rynku e-grocery w Polsce? [KOMENTARZ DR HAB. ARKADIUSZA KAWY]

Dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania pisze w komentarzu dla portalu wiadomoscihandlowe.pl na temat perspektyw rozwoju dla sektora e-commerce w Polsce, w tym sprzedaży żywności przez internet, a także wyzwań i szans jakie przed firmami dystrybucyjnymi stawia pandemia i konsument w kontekście rozwoju cyfrowych kanałów sprzedaży.

16 lat temu roczna sprzedaż towarów przez internet wynosiła tylko 1 mld zł. U biegłym roku było to już ponad 61 mld zł. Wydaje się dużo, ale jest to trochę więcej niż obroty największej sieci handlowej w Polsce. Cała sprzedaż detaliczna wyniosła natomiast 918 mld zł, z czego FMCG stanowiło 188 mld zł. Mimo bardzo dynamicznego rozwoju e-handlu w Polsce cały czas jego udział w całkowitym handlu nadal jest relatywnie mały (6,6 proc. w ubr.). W ostatnich lata tempo wzrostu e-commerce wynosiło ok. 17 proc.

Na dynamiczny rozwój handlu elektronicznego ma wpływ zwiększający się dostęp do internetu, a przede wszystkim coraz większa popularność przenośnych urządzeń (np. smartfony, tablety), dzięki którym klienci zamawiają coraz częściej towary i usługi w wygodnym dla siebie momencie i miejscu. Kupują oni nie tylko rzeczy o większej wartości, ale coraz częściej produkty codziennego użytku, do których chcą mieć bardzo szybki dostęp.

W tym roku prognozuje się, że tempo wzrostu e-commerce w Polsce wyniesie ok. 26 proc. Ta dynamika jest dodatkowo wzmocniona ograniczeniami w handlu detalicznym spowodowanymi pandemią koronawirusa. Z uwagi na lockdown, większy niż przeciętny wzrost (ok. 30 proc.) można będzie odnotować w tym roku jeszcze w przypadku elektroniki oraz mebli i wyposażenia wnętrz. Podobnie jest w innych krajach europejskich.

e-grocery kusi nowych klientów

Coraz częściej klienci przekonują się jednak do zakupów artykułów spożywczych przez internet. Nie chodzi tu tylko o pakowane towary z długim terminem przydatności, bo one są już dawna dostępne w sprzedaży, ale przede wszystkim o świeże produkty (np. warzywa, owoce) i wymagające specjalnych warunków przechowywania i przewozu (np. ryby, nabiał, lody).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także