21.11.2018/09:28

PGZ Kupiec rozmawiał o wyzwaniach polskiego handlu

IV Ogólnopolskie Forum Uczestników i Partnerów Polskiej Grupy Zakupowej Kupiec było nie tylko okazją do podsumowania bieżącej działalności, ale także szerszej dyskusji o problemach i perspektywach mniejszych sieci handlowych oraz konieczności zrzeszania się w celu rywalizacji z rynkowymi gigantami.

– To już 6 rok działalności PGZ Kupiec i realizowania głównego celu, dla którego spółka została powołana, czyli reprezentowania i wspierania sklepów we współpracy z producentami i dostawcami. To niezmiernie trudne zadanie. Jedni i drudzy oczekują przede wszystkim dobrej współpracy i u nas taką znaleźli, zarówno w dobrze zarządzanych sklepach jak i po stronie pracowników Kupca – mówił podczas spotkania 14 listopada w Hotelu Gołębiewski w Wiśle Marcin Bańka, prezes grupy zakupowej.

PGZ Kupiec skupia dziś 222 sklepy, zlokalizowane w 7 województwach. Grupa generuje ok. 1,1 mld zł obrotu. Od momentu powstania w 2013 roku do dziś Kupiec mocno rozwinął swoją sieć współpracowników. Obecnie prowadzi relacje biznesowe z 591 kontrahentami. Jak mówił w swoim przemówieniu prezes Bańka, zrzeszenie w 2017 roku wytransferowało do sklepów ponad 16 mln zł, w 2018 ma to być kwota o 2 mln zł wyższa. Zwrócił także uwagę na jedną ważniejszych inicjatyw, podjętych przez grupę w ostatnim czasie, czyli kwestię programu lojalnościowego. – W pierwszej edycji programu OkeyClub wzięło udział 65 sklepów, które wydały łącznie 24 tys. nagród rzeczowych. Udało nam się odwrócić relacje, na które narzekali właściciele sklepów prowadząc własne programy. Klienci wreszcie zaczęli zbierać punkty i wymieniać je na nagrody, a nie na bony rabatowe. Złożyło się na to kilka elementów, a przede wszystkim atrakcyjność produktów, a także ich ekspozycja bezpośrednio w sklepach – powiedział prezes.

Przez cały dzień odbywała się także część wystawiennicza. Swoje stoiska miało ok. 80 wystawców z różnych branż. Goście mieli również okazję wysłuchać prelekcji przygotowanych przez Annę Hebdę z agencji Nielsen oraz Huberta Hozyasza, prezesa Centrum Monitorowania Rynku. Rozstrzygnięto także 4 edycję plebiscytu „Złoty Dukat Kupca” w kategoriach: Sklep, Producent oraz Dystrybutor roku 2018. Tegorocznymi laureatami zostali kolejno sklep „Sużyw Brody” z Kalwarii Zebrzydowskiej, Stock Polska oraz Pepsico.

W kuluarach o sytuacji małych sieci

Spotkanie w Wiśle było także doskonałą okazją do szerszej dyskusji o sytuacji w polskim handlu, zwłaszcza w kontekście mniejszych sieci, które skupia Kupiec. Zarząd grupy, detaliści, producenci i dziennikarze i goście rozmawiali m.in. o zakazie handlu w niedzielę. – Jako kongregacja walczyliśmy, żeby zamknąć w niedzielę wszystkie sklepy, bez wyjątków. Negocjacje były jednak trudne, wielu ludzi, m.in. przedstawiciele stacji paliw, lobbowało własne interesy. Po tych wszystkich wyłączeniach zrobiono z tej ustawy coś, co nie ma nic wspólnego z naszymi oczekiwaniami – powiedział Janusz Rakowski, prezes Kongregacji Przemysłowo-Handlowej, gość Forum. Część właścicieli sklepów przyznała, że nie otwiera sklepów w niedzielę, niezależnie od zakazu – Detaliści zaczynają iść w kierunku zamykania sklepów w niedzielę, są przemęczeni. Jednodniowy zysk nie rekompensuje ich wysiłku i zaangażowania w ciągu całego tygodnia – mówił Grzegorz Kołacz, prezes sieci Sużyw. Padło również stwierdzenie, że niektóre sklepy, które otwierają się w niedzielę, celowo na ten dzień podnoszą marżę, aby wykorzystać fakt zamknięcia supermarketów i dyskontów.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Przerażony z Biedrony 21.11.2018

    Poruszające i jakże odkrywcze wystąpienie Pana Prezesa Bańki, a Tauron zapowiedział obniżkę cen

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.