27.01.2021/08:07

Pięć kluczowych trendów, które kształtowały rynek spożywczy w 2020 r. [BADANIE]

Lokalnie, samodzielnie, na zapas

Jak wskazuje Agnieszka Skonieczna pandemia koronawirusa w trybie natychmiastowym spowodowała wykształcenie się nowych postaw konsumenckich. Strach i zakazy odnośnie gromadzenia się w większych skupiskach, limity w liczbie osób w sklepach, a także brak potrzeby wyjazdu autem z domu sprawiały, że obserwowaliśmy wzrost znaczenia zakupów bliżej domu, od lokalnych, ulubionych dostawców produktów czy usług. 70 proc. przedsiębiorców prowadzących niezależne sklepy (z ok. 350 ankietowanych na potrzeby badania dla Eurocash) zauważyło wzrost obrotów w swoich sklepach pod wpływem pandemii.

Także w badaniu PMR w kwietniu, 37 proc. Polaków zadeklarowało, że unika/unikało dużych sklepów spożywczych, zaś 28proc. powiedziało, że częściej robi/robiło zakupy spożywcze w małych sklepach i w sklepach osiedlowych.

Ponad połowa Polaków w badaniu PMR stwierdziła, że stara/starała się płacić bezgotówkowo (58 proc.). Wpływ na to miało m.in. zachęcanie przez rząd do płatności bezgotówkowych (z uwagi na podejrzenie możliwości zarażenia się poprzez kontakt z banknotami i monetami). Dodatkowo, podniesiony został limit transakcji niewymagających podawania kodu PIN, z 50 do 100 zł. Wyniki badania, potwierdzają także kupowanie na zapas (zakupy rzadziej, a w większych ilościach). Ponad połowa (53 proc.) Polaków odpowiedziała, że kupuje lub kupowała więcej produktów spożywczych na zapas.

- Kwarantanna wzmogła w wielu domach powrót do gotowania, pieczenia chleba. Ten swoisty powrót do korzeni oczywiście nie utrzyma się na stałe, ale gros osób, które sprawdziły się i polubiły gotowanie już będzie mniej chętna do korzystania z usług gastronomicznych. Co więcej, stali bywalcy restauracji i kawiarni obserwują obecnie wzrost oszczędności, co także może opóźnić skokowy powrót klientów do gastronomii - komentuje ekspertka PMR.

Sieci spożywcze wchodzą w segment dań gotowych

Pandemia COVID-19 wpłynęła istotnie na zachowania konsumenckie związane ze spożywaniem żywności. Z jednej strony, przez wiele miesięcy 2020 r. restauracje mogły działać wyłącznie w trybie na wynos, co spowodowało szybki rozwój segmentu delivery (aplikacje typu Pyszne.pl czy Glovo). Z drugiej strony, znaczna część pracowników przeszła na tryb pracy zdalnej, a brak pracy z biura niejako odciął ich od miejsc, z których tradycyjnie spożywali lub z których zamawiali obiady w czasie dnia pracy. Na nowe potrzeby konsumentów, tj. możliwość zakupu dania obiadowego gotowego do spożycia, ale blisko miejsca zamieszkania, szybko zareagowały sieci detalicznej rozbudowując ofertę w tym zakresie, także w ramach marek własnych.

Ofertę gastronomiczną intensywnie rozwija sieć 6,5 tys. sklepów Żabka (Żabka Cafe), w której ofercie znajdują się ciepłe przekąski m.in. hot-dogi, zapiekanki czy kawa. W maju 2020 r. sieć wprowadziła do oferty cheesburgery (w dwóch wariantach – klasyczny i z jalapeno), których w miesiąc od wprowadzenia sprzedano ponad 1 milion. W ofercie sklepów są też dania gotowe pod marką własną (Dobra Karma, Szamamm), mające zastępować np. zamawiany lunch. W ramach testów sieć rozwija produkty zbliżone bardziej do restauracyjnych aniżeli barowych pod marką Le’Frog.

Biedronka w maju 2020 r. wprowadziła nową linię produktów pod marką Jałowiec. Obejmuje one dania gotowe w słoikach, w tym m.in.  gołąbki, flaki, pulpety i fasolkę po bretońsku. Także w maju 2020 r. do polskich sklepów sieci Carrefour trafiła nowa linia Bon Appetit. W ramach marki Bon Appetit dostępnych w momencie wdrożenia było około 70 produktów, w tym lunchboxy, sałatki w kubkach, zupy, dania gotowe, napoje i soki. Dania gotowe dla ogólnopolskiej sieci sklepów spożywczych we współpracy z Eurocash będzie produkowała także grupa restauracyjna Sphinx.

Ekologiczne sklepy i eko-konsumenci

Silnym trendem na rynku była nadal ekologia w szeroko rozumianym znaczeniu. Jej przejawy to między innymi wzrost popularności dań wegetariańskich, zmniejszanie zużycia plastiku czy też wprowadzanie rozwiązań ekologicznych w sklepach. Co ważne, ekologiczne działania widzimy zarówno ze strony sieci spożywczych, jak i w zachowaniach konsumentów.

Detaliści spożywczy dążą do bardziej ekologicznych opakowań marek własnych.  Do 2025 r. 100 proc. opakowań marek własnych sieci Kaufland mają nadawać się do recyklingu, a polski oddział sieci Lidl chce ograniczyć zużycie plastiku w opakowaniach o 20 proc.. Do 2022 r.

Carrefour zredukuje natomiast masę opakowań produktów marki własnej o 5 proc.. Sieć namawia również klientów do kupowania produktów do własnych opakowań. Takie rozwiązania działają przykładowo w sklepach Carreofur Bio, gdzie funkcjonują m.in. automaty do kosmetyków Yope. Do 2025 r. sieć zobowiązała się natomiast, że wszystkie opakowania jej marek własnych będą w całości nadawały się do recyklingu lub kompostowania.

W tego rodzaju działalności istotna jest także współpraca największych sieci handlowych w Polsce. Firmy takie jak np. Auchan, Biedronka, Carrefour, Kaufland oraz Lidl uruchomiły we wrześniu 2020 roku specjalną inicjatywę – Polski Pakt Plastikowy. Jednym z głównych celów paktu jest eliminacja opakowań nadmiernych, zmniejszenie o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw w opakowaniach i od 2025 r. wypuszczanie tylko opakowań, które w 100 proc. nadają się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.

Strategiczne partnerstwo nawiązały również sieć sklepów Żabka i marka Żywiec Zdrój, mając na celu zamknięcie obiegu tworzyw sztucznych. Stworzone zostały EKOmaty, które umożliwiają zbiórkę opakowań po napojach z plastiku czy metalu. Pierwsze EKOmaty staną jeszcze w 2020 r. w Warszawie i Poznaniu. Zebrany surowiec będzie wykorzystany do stworzenia nowych butelek.

- Na wzrost oferty żywności specjalistycznej oraz produktów z etykietami typu „bio”, „eko”, „wege” itp. duży wpływ ma rosnąca liczba Polaków deklarujących korzystanie z różnego rodzaju diet. Badanie przeprowadzone przez PMR na próbie reprezentatywnej w kwietniu 2020 r. wykazało, że dietę wegetariańską lub wegańską stosuje 6proc. Polaków. Częściej wegetarianizm lub weganizm deklarują kobiety – 9proc. w stosunku do 3 proc. mężczyzn. Co jednak istotniejsze, zakup produktów przeznaczonych dla wegan i wegetarian w ciągu ostatnich 3 miesięcy deklaruje aż 3 6proc. respondentów. Co pokazuje, że Polacy są skłonni ograniczać codzienne jedzenie mięsa lub produkty odzwierzęce na rzecz tzw. fleksitarianizmu - podsumowuje Agnieszka Skonieczna, Retail Business Unit Director w firmie badawczej PMR.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także