15.06.2021/11:01

Pierwsza Żappka Store już działa. Żabka Polska rusza z konceptem nano-sklepu autonomicznego [GALERIA]

Pierwszy sklep autonomiczny Żappka Store został uruchomiony na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Sklep jest zintegrowany z aplikacją żappka. Nie ma w nim ani kas, ani obsługi. O nowym koncepcie sieci Żabka jako pierwszy informował w połowie maja portal wiadomoscihandlowe.pl.

Jak podkreśla detalista, całodobowy, w pełni autonomiczny sklep Żappka Store – określany też wcześniej jako Żabka Nano – wykorzystuje innowacyjną technologię opartą o AI, która powstała dzięki współpracy Żabki Future z amerykańską firmą technologiczną AiFi. System wykorzystuje takie rozwiązania informatyczne, jak zaawansowane modele przetwarzania obrazu przy wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji do obsługi klienta oraz inteligentne rozwiązania do zarządzania zasilaniem, bezpieczeństwem i dostępnością sklepu.

– Grupa Żabka rozwija koncepty w obszarze modern convenience, które odpowiadają na potrzeby współczesnych klientów. Oczekują oni wygodnych, szybkich rozwiązań, łączących świat cyfrowy z ich otoczeniem. Żappka Store precyzyjnie się w ten trend wpisuje. Razem z aplikacją żappka, z której korzysta już 5 mln użytkowników, współtworzy ekosystem cyfrowych rozwiązań ułatwiających życie naszym klientom – mówi Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka Polska.

Żappka Store to format opracowany z myślą o lokalizacjach, w których nie ma możliwości otwarcia standardowego sklepu Żabka.

– Żappka Store to połączenie światów offline oraz online, budujące nowe doświadczenie zakupowe dla klientów, którzy nawet w kilka sekund mogą zrobić szybkie zakupy, wybierając produkt i po prostu wyjść bez konieczności dokonywania płatności na miejscu. Nie muszą zastanawiać się nad tym czy mają gotówkę lub kartę płatniczą, czy będą stać w kolejce, albo gdzie zrobią zakupy, bo jest 5 rano. To nowa wartość na rynku i uzupełnienie naszej dotychczasowej oferty – mówi Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future.

Koncept powstał w laboratorium technologicznym Grupy Żabka, w ramach którego tworzone są, testowane, a następnie wdrażane nowe rozwiązania cyfrowe.

Aby dokonać zakupów w sklepie, należy mieć zainstalowaną aplikację żappka i aktywować usługę Żappka Pay. Przed wejściem do Żappka Store aplikacja wygeneruje jednorazowy, przypisany do punktu kod QR, który należy zeskanować na czytniku przy drzwiach. Po zeskanowaniu kodu, drzwi otworzą się automatycznie. Po wejściu do sklepu wystarczy wziąć z półki wybrane produkty i opuścić pomieszczenie.

Zamontowany w Żabka Store system kamer, wykorzystujący algorytmy m.in. deep learning, rozpozna zdjęte z półek produkty, naliczy odpowiednią kwotę, po czym sfinalizuje płatność za pomocą podpiętej do Żappka Pay karty płatniczej. Jak podkreśla detalista, system nie identyfikuje klientów, nie zapamiętuje również obrazu, co gwarantuje pełne zachowanie prywatności i bezpieczeństwo.

W bezobsługowym Żappka Store początkowo znajdzie się w sumie ponad 300 różnych produktów, wśród nich słodycze, dania gotowe, przekąski słone i słodkie oraz napoje, a także gorąca, świeżo mielona kawa z ekspresu. W czasie ograniczeń pandemicznych w Żappka Store będzie mogła przebywać jedna osoba. W planach jest uruchomienie kolejnych Żappka Store w największych miastach w Polsce – drugi bezobsługowy punkt powstanie w Warszawie.

Przypomnijmy, że – jak relacjonował w połowie maja portal wiadomoscihandlowe.pl – prawdopodobnie za moment ruszy także (a być może już ruszyła) rekrutacja partnerów chętnych do prowadzenia nanosklepów. Sklepy autonomiczne Żabki zarządzane będą bowiem nie bezpośrednio przez centralę, lecz przez franczyzobiorców.

Przypomnijmy również, że pierwszy nanosklep Żabki postawiony został wiosną 2020 r. w Poznaniu tuż obok biura spółki Żabka Polska. Firma traktowała ten punkt jako laboratorium technologiczne, w którym testowano nowoczesne rozwiązania. Początkowo udostępnienie nanosklepu regularnym klientom planowane było na drugą połowę 2020 r., jednak pandemia zmusiła firmę do weryfikacji tych planów.

 

Dodaj komentarz

7 komentarzy

  • Kj 21.06.2021

    @Maxx a co ktoś ma tam ukraść? Batonik czy kanapkę? W żabce najczęściej kradną alkohole fajki i drogą spozywke typu konserwy bombonierki itp a w żappka store takiego asortymentu nie ma

  • Maxx 19.06.2021

    No a co z kradzieżami? Jak to jest kontrolowane? Ok teraz pokrywa centrala ale w przyszłości pewnie ajent..
    Żabka juz testowała np. samoobsługowe stoiska monopolowe jeszcze za czasów freshmarketow i szybko się wycofała. W tym sklepie nie ma asortymentu po który chodzi się wieczorem bo kto idzie po kawę o 1 w nocy.. o tej godzinie to alkohol. Testy które nie wejdą do powszechnego użytku.

  • Jarek 16.06.2021

    Tak jak poniżej , to tylko większe maszyny vendingowe do postawienia w miejscu gdzie zwykły sklep nie zda egzaminu .
    Taniej to pewnie nie wychodzi , bo ktoś to musi zaopatrywać , monitorować , a i straty nie idą na konto ajenta a sieci bo to ona jest właścicielem tego .Poza tym ograniczony asortyment i co dla Żabki najważniejsze nie ma tam piwa!!!i setek wódki .
    Tak więc jako ciekawostka tak , przyszłości w tym na razie nie widać

  • Jarek 16.06.2021

    Tak jak poniżej , to tylko większe maszyny vendingowe do postawienia w miejscu gdzie zwykły sklep nie zda egzaminu .
    Taniej to pewnie nie wychodzi , bo ktoś to musi zaopatrywać , monitorować , a i straty nie idą na konto ajenta a sieci bo to ona jest właścicielem tego .Poza tym ograniczony asortyment i co dla Żabki najważniejsze nie ma tam piwa!!!i setek wódki .
    Tak więc jako ciekawostka tak , przyszłości w tym na razie nie widać

  • nkssss 16.06.2021

    Tak jeszcze dodam dopisek: - dla mnie sklepy, które są wyłącznie bezgotówkowe i które wymagają specjalnej aplikacji podłączonej do konta bankowego to dyskwalifikacja. To przecież ogranicza klientów. Dużo zamieszania z tą aplikacją, jak nie chcesz instalować takiej aplikacji to nawet nie wejdziesz do takiego sklepu. Zresztą jak to ma się do ostatnio podpisanej ustawy przez prezyd, że w każdym stacjonarnym sklepie musi być też sprzedaż gotówkowa. Żabka omija tą ustawę i traktuje te swoje punkty nano jako sprzedaż online?

  • Kj 15.06.2021

    Moim zdaniem te sklepy mają sens, ale w nietypowych lokalizacjach jak właśnie targi w Poznaniu, tunele na dworcu itp. ograniczony asortyment do takich rzeczy, które można złapać w biegu. Na pewno lepsze rozwiązanie niż ten mikro sklep którym się żabka chwaliła, bodajże 9m2 - gdzie do tego jest normalnie lada z kasą - właśnie w takich lokalizacjach sprawdził by się bardziej koncept bezobsługowego sklepu. Z resztą moim zdaniem to i tak będzie tylko parę sklepów, które żabka postawi aby się "pochwalić" - nie sądzę, że będzie z tego większy zysk niż przy standardowym sklepie z obsługą, zwłaszcza że technologia użyta w tym punkcie pewnie tania nie jest. To będzie po prostu reklama sieci, ciekawostka, tyle.

  • nkssss 15.06.2021

    Moim zdaniem takie technologie nie mają szans w handlu, potestują, potestują i dadzą sobie spokój. Przyszłość to etykiety radiowe na produktach RFID (muszą stanieć do pojedynczych centów za sztuke = drukowana elektronika) plus automatyczne kasy RFID a także coraz bardziej rozbudowywane i z większym asortymentem maszyny vendingowe = sklepy vendingowe. Te wszystkie kamery, czujniki i systemy Ai w tych sklepach bez kasjerów to psu na b... - i tak ktoś to musi kontrolować, monitorować, dostarczać i układać asortyment czy czyścić i sprzątać.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także