19.10.2017/15:12

PKN Orlen notuje 8-proc. wzrost sprzedaży w segmencie detalicznym

PKN Orlen zakończył III kw. 2017 roku z wynikiem EBITDA ponad 3 mld zł, poprawiając rezultat w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o ponad 800 mln zł. Do osiągniętego wyniku przyczynił się dalszy wzrost wolumenów sprzedaży, o 10 proc. (r/r), rekordowy poziom przerobu ropy naftowej oraz sprzyjające otoczenie makroekonomiczne.

Przychody koncernu sięgnęły 24,7 mld zł. W II kw. tego roku było to nieco ponad 23 mld zł, zaś w trzecim kwartale zeszłego roku 21 mld zł. Analitycy spodziewali się, że przychody spółki będą nieco wyższe. Zysk netto sięgnął  1,697 mld zł. To nieco mniej niż w drugim kwartale 2017 r., ale o blisko 130 mln więcej niż w trzecim kwartale zeszłego roku.

W przypadku PKN Orlen wynik segmentu detalicznego EBITDA w III kw. 2017 roku utrzymywał się na stabilnym (r/r) poziomie i wynosił 610 mln zł. W tym czasie Koncern odnotował 8 proc. (r/r) wzrost wolumenów sprzedaży. Na rezultat pozytywny wpływ miały wyższe (r/r) marże pozapaliwowe na rynku polskim i czeskim, ograniczone przez spadek (r/r) marż paliwowych na rynku polskim, czeskim i niemieckim.

W Polsce koncern zanotował wzrost sprzedaży w segmencie detalicznym o 6proc., w Czechach o 24 proc., na Litwie o 13 proc. i w Niemczech o 2 proc.

Sieć stacji w Czechach odnotowała wzrost udziałów rynkowych o kolejne 2,3 pp (r/r), przy stabilnych poziomach na pozostałych rynkach. Wzrost udziałów na rynku czeskim był efektem włączania do sieci stacji przejętych od OMV.

W omawianym okresie PKN Orlen konsekwentnie rozwijał ofertę pozapaliwową – na koniec III kwartału łącznie funkcjonowały 1753 punkty z ofertą gastronomiczną Stop Cafe, w tym 1552 w Polsce (z czego 117 ze sklepami w nowym formacie O!Shop, wzrost o 101 (r/r)) 178 w Czechach i 23 na Litwie. W pierwszych 9 miesiącach br. firma uruchomiła kolejnych 22 punktów Stop Cafe.

Na początku października br. Koncern udostępnił usługę carsharingu w kolejnych dwóch miastach – Wrocławiu i Poznaniu – tym samym można z niej korzystać już na 50 stacjach paliw. Spółka zapowiedziała również uruchomienie wiosną przyszłego roku 36 stacji rowerowych zlokalizowanych na stacjach paliw w 6 miastach. Projekty te potwierdzają, że Koncern zmierza do budowy uniwersalnego modelu stacji odpowiadającego na różnorodne potrzeby klientów.

Na koniec III kw. br. PKN Orlen zarządzał siecią 2757 stacji, co oznacza wzrost liczby stacji o 47 (r/r), w tym: wzrost w Niemczech o 7 i w Czechach o 41 stacji przy spadku o 1 stację Polsce.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Nikodem 23.10.2017

    Nie korzystam z Orlenu i Lotosu bo to sieci państwowe, które PIS wciąga w politykę - finansowanie różnych imprez pisowskich, bojkoty, ograniczanie wolności wyboru prasy (w ORLENie), firmy te dały też kasę na skandaliczną propagandę pisowców przeciwko sądom. Dlartego omijam Orlen i LOTOS z daleka

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.