08.04.2019/08:54

Pogoda zadecyduje o tym, czy sezon lodowy będzie udany dla detalistów

Detalista, który ma w ofercie lody, jest zdany na pogodę. Choć nikt nie ma na nią wpływu, w lepszej sytuacji jest ten, kto dysponuje dobrą prognozą. Skąd ją wziąć?

Gdyby chodziło o Rosję albo Stany Zjednoczone, gdzie sezonowość konsumpcji lodów jest stosunkowo niewielka, nie warto byłoby sobie pogodą zawracać głowy, lecz w Polsce – gdzie zimą sprzedaż lodów drastycznie spada – sprawa pogody zaczyna nabierać znaczenia. Można nawet powiedzieć, że każdy stopień Celsjusza mniej lub więcej to konkretny wzrost lub spadek utargu ze sprzedaży lodów.

Superkomputer kontra przyroda

Czy pogodę w ogóle można przewidzieć? Można, ale tylko krótkoterminowo. – Jeśli chodzi o sprawdzalność prognoz, to oczywiście im krótszy okres, tym większa sprawdzalność. Dla prognoz, które obejmują następny dzień, sprawdzalność wynosi powyżej 90%. Na drugą dobę jest to około 90%, wraz z kolejnymi terminami sprawdzalność stopniowo się obniża – wyjaśnia Szymon Ogórek z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

W Instytucie synoptycy prognozują pogodę do siedmiu dni do przodu i, jak twierdzą, taki jest horyzont prognoz, które mają jakąkolwiek wiarygodność. Jednocześnie zastrzegają, że prognozy, które sięgają do 5-7 dni, należy traktować już z dystansem i czysto orientacyjnie. – Istnieje jeszcze prognoza wydłużona do 16 dni, ale jest ona numeryczna, wyliczana przez superkomputer. Niestety jest obarczona dużym błędem i nie należy jej zbytnio ufać – tłumaczy Szymon Ogórek. I dodaje: – Oczywiście dużo zależy od tego, co się dzieje w atmosferze. Mogą zdarzyć się sytuacje bardziej dynamiczne, wtedy prognozowanie jest trudne, oraz stabilniejsze, kiedy prognozowanie jest łatwiejsze i z dużym prawdopodobieństwem można prognozować pogodę nawet na dłuższy okres.

Halo, czy zanosi się na deszcz?

Skąd brać prognozę? Portali pogodowych nie brakuje, a dla bardzo dociekliwych jest możliwość telefonicznego kontaktu z synoptykiem na dyżurze, który ma najbardziej aktualne informacje. Wystarczy wtedy zadzwonić na infolinię telefoniczną Instytutu. Tylko że cena za minutę takiego połączenia to 6,25 zł netto. Tyle, co kubełek dobrych lodów…

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.