POHiD: Podatek od cukru i małpek to próba sięgnięcia do kieszeni polskiego konsumenta
– Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji wyraża zdecydowany sprzeciw wobec propozycji Ministerstwa Finansów, nakładających dodatkowe obciążenia w postaci opłat dla wybranych produktów: napojów z dodatkiem cukru i substancji słodzących oraz kofeiny, guaryny i tauryny; napojów alkoholowych w opakowaniach o objętości do 300 ml, a także reklamy suplementów diety. Podatek cukrowy niesie za sobą szereg negatywnych konsekwencji, zarówno dla polskich przedsiębiorców, jak i konsumentów – piszą przedstawiciele organizacji.
Zdaniem POHiD brak jest zasadności podwyższania cen ze względu na rekordową inflację. Podkreśla jednocześnie, że zmiany dotkną najuboższych i doprowadzą do spadku popytu na napoje i alkohole w małych butelkach. Organizacja podkreśla też, że projekt ustawy jest brzemienny w skutkach także dla polskich producentów i rolników. „Ograniczenie możliwości zbytu płodów rolnych wpłynie na ograniczenie działalności gospodarczej wielu podmiotów na rynku i może mieć wpływ na zwiększony import tych produktów lub ich odpowiedników” – czytamy w oświadczeniu.
POHiD stoi na stanowisku, że „projekt ustawy przedkłada zdecydowanie cel fiskalny nad publicznie deklarowaną troskę o zdrowie konsumenta” i dodaje, że to „próbą sięgnięcia do kieszeni polskiego konsumenta za pomocą podatku pośredniego”. Organizacja krytykuje zapis o prozdrowotnym celu nowych regulacji twierdząc, że działania Ministerstwa Finansów podważają dotychczasowe działania branży handlowej i producentów w zakresie reformulacji produktów. POHiD podkreśla, że objęcie zamienników cukru opłatą – z punktu widzenia konsumenta kierującego się nadal głównie ceną w swoich wyborach – doprowadzi do znaczącego zmniejszenia się popytu na produkty light.
– Nowe opłaty od napojów zawierających cukier, od tzw. małpek czy od reklamy suplementów diety, przy wątpliwych skutkach prozdrowotnych, niosą za sobą szereg negatywnych konsekwencji dla polskich konsumentów i przedsiębiorców i będą źródłem dodatkowego impulsu inflacyjnego – podkreśla Renata Juszkiewicz, Prezes Zarządu Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. – POHiD postuluje pozostawienie swobody wyboru produktów konsumentom, a producentom dobrowolności w zakresie określania składu produktów. Państwo – kierując się troską o zdrowie swoich obywateli – powinno zaniechać realizacji celu fiskalnego, a raczej skoncentrować się na edukowaniu społeczeństwa i promowaniu zdrowej diety i aktywnego trybu życia – dodaje prezes.
3 komentarze
-
17.01.2020
uciekajmy z tego kraju, coraz glupsze pomysly
-
17.01.2020
Cukier najzdroszy nie jest, ale jest on wszędzie,więc nie rozumiem po co ta afera o napoje gazowane
-
17.01.2020
tak chcą walczyć z otyłością jakby wszyscy z pisu byli szczupli :P
4