17.12.2018/13:46

Polacy coraz rzadziej płacą za zakupy gotówką. Nowy raport e-Izby

Raport „Płatności cyfrowe 2018”, przygotowany na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, to już trzecia edycja badania, które kompleksowo opisuje temat płatności cyfrowych z jakich korzystają Polacy. W raporcie uwzględnione zostały zarówno kwestie płatności online, jak również mobile i offline.

- Reagując na zmiany na rynku, tegoroczne badanie zostało rozbudowane o pytania dotyczące wszelkich najnowszych metod płatniczych, ze szczególnym uwzględnieniem trendu płatności dokonywane za pomocą tak zwanych wearables oraz o sposoby płacenia za zakupy dokonywane online, ale poza granicami Polski – tłumaczą autorzy raportu.

Z jakich produktów finansowych i transakcyjnych korzystają Polacy? Ponownie dwa najpopularniejsze produkty to karta płatnicza (40% wskazań) oraz konto bankowe z aktywnym dostępem przez internet (34%). W porównaniu do zeszłorocznego badania produkty te zamieniły się jedynie miejscami. Największym wygranym ostatniego roku jest BLIK, który jest dziś obecny niemal we wszystkich polskich bankach. Z wynikiem 25% jest to trzeci najpopularniejszy produkt finansowy, jaki posiadają Polacy.

Ciągle niezmiernie popularne są konta płatnicze w takich serwisach, jak PayPal (13%) oraz Visa Checkout (8%). Jednak największe zmiany i rozszerzenie produktów finansowych w tegorocznej ankiecie, widać na przykładzie mobilnych produktów finansowych, takich jak płatność Apple Pay, płatność Google Pay czy płatności zegarkiem Garmin Pay i Fitbit Pay

Zmiany te związane są z najnowszym trendem, jakim są płatności dokonywane za pomocą tak zwanych wearables, czyli urządzeń ubieralnych. Na polskim rynku są to dzisiaj smartwatche z Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay oraz Fitbit Pay, zaś w roku 2018 nastąpił prawdziwy boom na tego typu urządzenia. Jednak to wcale nie koniec, bo niebawem na rynku pojawią się wyposażone w technologię zbliżeniową płacące urządzenia ubieralne, jak pierścienie, opaski fitness, bransoletki, rękawiczki, a nawet biżuterią.

Z kolei jeżeli chodzi o wirtualne waluty, widać ich powolne gaśnięcie. Zaś w przypadku tak zwanych płatności przyszłości obserwujemy, że nasi rodacy jeszcze nie do końca zaznajomili się z szerokim portfolio systemów, jakie są obecne na rynku. Od kilku lat obserwujemy ich ogromny rozkwit, a Polska jest bardzo rozwinięta pod tym względem.

Z badania „Płatności cyfrowe 2018” wynika, że 41% osób deklaruje kupowanie w internecie z wykorzystaniem komputera lub laptopa. To dokładnie taka sama wartość, jak w zeszłym roku. Widać zatem, że aktywność użytkowników na urządzeniach desktopowych ustabilizowała się, a ciężar przenosi się dzisiaj na inne urządzenia elektroniczne.

Niezmiennie bezkonkurencyjny jest szybki przelew przez internet, tak zwany Pay-By-Link, który podobnie jak w zeszłym roku jest na pierwszym miejscu z wynikiem około 50%. Płacąc w internecie z wykorzystaniem urządzeń desktopowych internauci posługują się równie chętnie kartą - zarówno tą kredytową, jak i zwykłą płatniczą. Na trzecim miejscu wśród produktów finansowych z wynikiem 18% jest płatność przy odbiorze zakupów, czyli tak zwana wysyłka za pobraniem. Na czwartym miejscu jest przelew tradycyjny z wpisaniem numeru rachunku. Na szczególną uwagę zasługuje płatność z odroczonym terminem, która jest jednym z rynkowych trendów i nowości. Na chwilę obecną posiada je PayU, posiadają je Przelewy24 oraz ING Bank Śląski. 14% osób deklaruje kupowanie w internecie za pomocą tego produktu. Co najbardziej interesujące, płatność z odroczonym terminem przez rok stała się bardziej popularna, niż płatności ratalne (6%), które są dostępne od dłuższego czasu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.