Polacy jedzą coraz więcej czekolady
W 2015 roku – zjedliśmy o 4 proc. więcej czekolady niż w roku 2015. Statystyczny Polak spożywa jej ok. 5 kg rocznie, gdy tymczasem konsumenci z niektórych krajów Europy Zachodniej zjadają jej ok. 10 kg. Te liczby pokazują potencjał dalszego wzrostu rynku czekolady w Polsce.
Kreatywności producentów czekolady jest ogromna, niemal codziennie pojawiają się nowe pomysły na łączenie czekolady z zaskakującymi dodatkami.
Na rynku jest już czekolada np. z bekonem, gęsiną, kawiorem, serem gorgonzola, kurczakiem, czy sardynkami i kalafiorem. Na liście innowacji są jeszcze suszone pomidory, miód i słód podebrany producentom whisky (czekolada do piwa).
Jednak najwdzięczniejszymi dodatkami są owoce, orzechy i kawa. Firma Doti proponuje aż o 30 takich połączeń. - Już dwadzieścia pięć lat wytwarzamy smakowite owoce i orzechy w czekoladzie. Wykorzystujemy owoce kandyzowane i suszone oraz orzechy w czekoladach deserowej, mlecznej i białej. Klienci przepadają za migdałami w białej czekoladzie z dodatkiem cynamonu, a moim ostatnim pomysłem i wdrożeniem były orzechy laskowe stracciatella – słodkość orzecha w białej czekoladzie przełamana dodatkiem kawałków deserowej czekolady. Smak każdej z naszych czekoladek znajdzie swoich wielbicieli, nawet te najbardziej ekstrawaganckie jak jarzębina lub rabarbar w czekoladzie. Mamy bardzo dużo pomysłów i ciągle pracujemy nad rozwojem naszych produktów – mówi Weronika Mroczkowska, technolog z Manufaktury Doti będącej członkiem Stowarzyszenia „Polska Ekologia".
Perspektywy rozwoju takich czekoladowych manufaktur są bardzo optymistyczne. Analitycy BGŻ BNP Paribas prognozują, że do roku 2020 konsumpcja czekolady wzrośnie o 7,5 proc. Jednocześnie - co bardzo ważne dla rozwoju rynku - z badań firmy Mintel wynika, że 21 proc. polskich konsumentów uważa, że czekolada jest zdrowa.
Równolegle rośnie zainteresowanie klientów zawartością składników i ekologicznym sposobem produkcji. Manufaktura Doti najnowszą linią owoców i orzechów BIO wpisuje się w oczekiwane trendy zdrowego odżywiania. Ekologiczną linię produktów stanowią produkty o najwyższej wartości biologicznej, wykonane z wyselekcjonowanych surowców, są to np. żurawina, banany, imbir, nerkowce w belgijskiej czekoladzie BIO o głębokim smaku i wysokiej zawartości masy kakaowej – 70 proc. Firma proponuje również ekologiczne surowe ziarno kakao pokryte belgijską czekoladą.
18