Polacy nie żałują pieniędzy na alkohol. Produkcja wódki poszła w górę
W 2019 roku polscy konsumenci wydali na wódkę 36,6 mld zł. Takie dane przekazuje Gazeta Wyborcza, powołując się na dane agencji Nielsen. W zeszłym roku mocno zwiększyła się także ilość wyprodukowanej wódki.
Liderem sprzedaży alkoholu pozostaje piwo, na które w 2019 roku Polacy wydali 17,4 mld zł. To wzrost o ponad 3 proc. rok do roku. Na uwagę zasługuje szczególnie kategoria piwa bezalkoholowego, które stanowi już 5 proc. całego rynku piwa i warta jest ok. 820 mln zł.
Z kolei sprzedaż wódki w 2019 roku wyniosła 12,3 mld zł. Coraz lepiej sprzedają się szczególnie te z segmentu premium. Co ciekawe, jak donosi „Dziennik Gazeta Prawna” w zeszłym roku w Polsce wyprodukowano 1,05 mln hektolitrów wódki. To wynik bliski rekordowi z 2013 roku, gdy wyprodukowano 1,15 mln hl tego trunku. Spożycie utrzymało się na podobnym poziomie jak w latach poprzednich, co tylko dowodzi tezie, że polscy konsumenci częściej kupują droższe wyroby lepszej jakości.
Jak podkreślają eksperci, taki skokowy wzrost produkcji miał związek z podwyżką akcyzy. Koncerny alkoholowe chciały wyprodukować jak najwięcej, by zaoszczędzić na nowej opłacie. Producenci w rozmowie z „DGP” podkreślają, że ich fabryki w ostatnich miesiącach zeszłego roku pracowały na mocy zwiększonej o 20-30 proc.
Z danych Nielsena wynika również, że spada sprzedaż cydru – aż o ponad 15 proc. do zaledwie 59 mln zł. To drugi rok tak drastycznych spadków.
29