30.05.2020/16:19

Polscy klienci i producenci coraz częściej rezygnują z jaj z chowu klatkowego

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało drugą edycję raportu o zmianach w branży spożywczej i na rynku jajecznym. Raport prezentuje zmiany, jakie zaszły w ostatnich kilku latach na krajowym rynku jajecznym w obszarach m.in. produkcji i eksportu jaj oraz struktury utrzymania kur. Omówione w nim zostały badania świadomości konsumenckiej z 2020 roku, a także wyniki zakończonego w styczniu br. badania firm, które zadeklarowały wycofanie z oferty jaj „trójek”, oraz ankiety przeprowadzonej wśród największych producentów jaj w Polsce.

Według badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat z lutego 2020 roku, ponad 80 proc. Polaków jest zdania, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia, a ponad 50 proc. uważa, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny wycofać jajka z chowu klatkowego. Na ten moment niemal 140 firm w Polsce i ponad 1,8 tysiąca na świecie zdecydowało się na taki krok i zadeklarowało wycofanie jaj „trójek” ze sprzedaży lub produkcji, a część z nich wprowadziła już zobowiązanie w życie.

- Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami i w efekcie ich oczekiwania w stosunku do producentów  żywności  rosną. Podstawą wyborów konsumenckich staje się nie tylko wysoka jakość, dobry skład i innowacyjność produktu, ale także społeczna i ekologiczna odpowiedzialność jego producenta. Rezygnacja z jaj z chowu klatkowego to dla Colian ważny krok w dobrym kierunku. Decyzję o całkowitym zaprzestaniu ich stosowania podjęliśmy już we wrześniu 2018 roku,kierując się troską o dobrostan zwierząt i chęcią propagowania świadomych wyborów konsumenckich.   Wdrożenie   w   życie   tego   projektu   zajęło   nam   4 miesiące. W 2019 roku byliśmy pierwszą polską firmą, która przeprowadziła tę zmianę. Wierzymy,  że coraz  więcej przedsiębiorców będzie podążać naszym śladem - przekonuje Andrzej Antczak, Technolog Grupy Colian.

Zgodnie z badaniami Biostat, ponad 70 proc. Polaków przyznaje, że warunki hodowli kur, które znoszą kupowane przez nich jajka, są dla nich istotne. Podobnie wysoki procent (71 proc.) społeczeństwa uznaje, że zapłaciłoby więcej za jajka lub produkty zawierające jajka pochodzące z ferm zapewniających kurom lepsze warunki, a aż 40,5 proc. deklaruje, że nie wybiera jaj z hodowli klatkowych. Wyniki badań przeprowadzonych przez CBOS w 2018 roku również wskazują, że najważniejszym czynnikiem podczas zakupu jaj jest rodzaj chowu z jakiego pochodzą, a nie (jak jeszcze niedawno) ich cena.

– Ponad 48 tysięcy osób zadeklarowało na naszej stronie, że nie będzie kupować jaj oznaczonych numerem „3”. W ślad za ich oczekiwaniami tylko do końca 2019 r. aż 137 firm podjęło decyzję o całkowitym wycofaniu jaj z chowu klatkowego – mówi Maria Madej, Menadżerka Relacji Biznesowych ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Równolegle zauważyć można już teraz zmiany strukturalne na rynku, które wydają się wyprzedzać decyzje dziesiątek firm będących na początkowym wdrażania.  – dodaje.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.