10.08.2016/19:58

Polscy konsumenci coraz bardziej zadowoleni

W II kw. 2016 roku zadowolenie polskich konsumentów rośnie o pięć punktów. Indeks dla Polski, z drobnymi wahaniami, wzrasta stale od Q1’13 - wynika z danych badania "Consumer Confidence Index" firmy Nielsena.

Globalny wskaźnik zadowolenia konsumentów pozostaje stabilny w drugim kwartale 2016 roku, notując wynik 98. Trzypunktowy wzrost wskaźnika miał miejsce w Ameryce Północnej oraz w Południowo-Wschodniej Azji. Bardziej optymistyczni, w porównaniu do poprzedniego kwartału, są również mieszkańcy Europy oraz Afryki i Bliskiego Wschodu (w obu regionach +1 vs.Q1’16). Indeks pozostał stabilny w Ameryce Łacińskiej, natomiast w regionie Azji i Pacyfiku zanotował jednopunktowy spadek. W drugim kwartale 2016 roku zadowolenie konsumentów w ponad połowie (56%) z przebadanych państw wzrosło w stosunku do poprzedniego okresu. 

W drugim kwartale 2016 roku konsumenci z 22 spośród 34 europejskich krajów byli bardziej optymistyczni. Wśród pozostałych krajów – w 2 wskaźnik pozostał stabilny, natomiast w 10 obniżył się. W porównaniu do poprzedniego kwartału średnia europejska wzrosła o 1 punkt osiągając wynik 79, tym samym Europa wciąż pozostaje jednym z najbardziej pesymistycznych regionów.

Wśród państw Europy Środkowo-Wschodniej wzrost zadowolenia konsumentów został odnotowany w Polsce, na Słowacji (81, +1 vs. Q1’16) oraz w Czechach (98, +1 vs. Q1’16). Tym samym Czesi pozostają najbardziej optymistyczni w regionie już piąty kwartał z rzędu. Nastroje konsumentów pogorszyły się w państwach bałtyckich oraz na Węgrzech. Najsilniejszy, sześciopunktowy spadek odnotowany został na Litwie, w której zadowolenie konsumentów obniża się już czwarty kwartał z rzędu.

Wskaźnik zadowolenia polskich konsumentów wzrósł o pięć punktów w Q2’16 i osiągnął wynik 87. Polacy bardziej optymistycznie myślą o wszystkich obszarach składających się na ten wynik. Lepsze postrzeganie możliwości na rynku pracy może być związane ze stale spadającym bezrobociem, natomiast pozytywna opinia o stanie obecnej i przyszłej sytuacji finansowej może wynikać z rosnących przychodów gospodarstw domowych (również w wyniku ostatnich projektów rządowych). Ponadto, polscy respondenci w ocenie swojej sytuacji finansowej, perspektyw na rynku pracy oraz skłonności do ponoszenia dodatkowych wydatków są bardziej optymistyczni od statystycznego Europejczyka.

Największe obawy Polaków nie uległy istotnym zmianom na przestrzeni ostatniego kwartału. Wciąż bezpieczeństwo zatrudnienia oraz zdrowie są dla nas najważniejsze. Obawy związane z terroryzmem, po gwałtownym wzroście w Q4’15, odnotowały spadek wskazań respondentów o 2pp. Niemniej terroryzm pozostaje czwartym największym zmartwieniem Polaków. Podobnie jak w poprzednim kwartale polscy respondenci planują oszczędzać głównie na rozrywce poza domem oraz nowych ubraniach.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.