01.05.2022/09:15

Polska jakość z certyfikatem

Majówka, inaugurująca zwykle sezon grillowy, zachęca do kupowania większej ilości mięs i kiełbas.

I choć aktualna sytuacja polityczno-gospodarcza wywołana wojną w Ukrainie i rosnąca inflacją zmieniły podejście konsumentów do wybieranych produktów, ponieważ głównym wyznacznikiem decydującym o ich zakupie jest cena, wartości takie zdrowie i jakość pozostaną nadal ważnymi czynnikami wpływającymi na decyzje konsumentów przy sklepowej półce.

Dlatego w czasie kiedy tania, importowania żywność kusi kolorowymi opakowaniami i atrakcyjną ceną przedsiębiorcy powinni podkreślić jakość swoich produktów certyfikując się w polskim systemie jakości QAFP, dając tym samym konsumentom wyraźny sygnał, że na naszym rynku oferują doskonałą wieprzowinę, drób i wędliny.

Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy rosnącą świadomość żywieniową konsumentów. Z badań przeprowadzonych w 2021 r. wynika, że 6 na 10 klientów czyta etykiety i poszukuje produktów spożywczych wysokiej jakości oraz certyfikowanych. Dodatkowo czas pandemii zweryfikował podejście konsumentów do zdrowia, stylu życia, a także do wybieranych artykułów spożywczych. Rozwija się trend na dietę zrównoważoną, fleksitariańską w której konsumenci spożywają mniej mięsa, stawiając na jego jakość i sprawdzone pochodzenie i certyfikację.

Przedsiębiorcy powinni podkreślić jakość swoich produktów certyfikując się w polskim systemie jakości QAFP  

I choć aktualna sytuacja polityczno-gospodarcza wywołana wojną w Ukrainie i rosnącą inflacją zmieniły podejście konsumentów do wybieranych produktów, ponieważ głównym wyznacznikiem decydującym o ich zakupie jest cena, wartości takie zdrowie i jakość pozostaną nadal ważnymi czynnikami wpływającymi na decyzję konsumentów przy sklepowej półce.

Warto zatem rozważyć certyfikację produktów mięsnych w polskim systemie jakości żywności QAFP. Prócz wyraźnego komunikatu wizerunkowego dla konsumentów, certyfikat jest także komunikatem biznesowym, wzmacniającym pozycję producenta także w procesie negocjacji handlowych, gdyż jest dodatkowym atutem do pokazania własnej wartości i pozycji.

Czym jest System QAFP?

Wymagania jakościowe dla produktów QAFP zostały opracowane przez naukowców z wiodących ośrodków akademickich w Polsce we współpracy z praktykami i ekspertami. W grudniu 2009 r. system został uznany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi za krajowy system jakości żywności. Producenci uczestniczący w systemie gwarantują, że do produktów oznaczonych logo QAFP konsument może mieć zaufanie, ponieważ na wszystkich etapach produkcji przestrzegane są zasady pozwalające na uzyskanie najwyższej jakości mięsa i przetworów mięsnych. Hodowca dba o żywienie, zdrowie i dobrostan zwierząt. Przetwórca o jakość surowca: właściwy rozbiór, barwę i poziom pH mięsa oraz odpowiedni sposób pakowania. Dystrybutor zapewnia właściwe warunki przechowywania i eksponowania produktów.

Troska o środowisko i ochronę klimatu stała się w ostatnim czasie bardzo ważnym tematem na płaszczyźnie polityki unijnej, biznesu oraz wymagań i oczekiwań konsumentów. Ambitne cele, które stawia przed sektorem rolno-spożywczych unijna polityka Zielonego Ładu określone w „Strategii od pola do stołu” stały się po części również Naszymi celami. Jednym z nich jest ograniczanie emisji gazów cieplarnianych. Jest to ważne dla branży mięsnej, która jest uznawana w rolnictwie za głównego emitenta. W związku z tym wychodząc naprzeciw ochronie klimatu, uruchomiliśmy w ramach konsorcjum z Polskim Zrzeszeniem Producentów Bydła Mięsnego, Instytutem Zootechniki w Balicach oraz Instytutem Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN projekt: „Przyjazna dla klimatu polska wołowina i wieprzowina wysokiej jakości”. Chcemy wesprzeć rolników w przygotowaniu gospodarstw do niskoemisyjnej produkcji. Udostępnimy rolnikom tzw. kalkulator efektywności klimatycznej, który będzie zawierał katalog metod redukujących emisje gazów cieplarnianych. Chcemy, aby Polacy mogli kupować mięso wyprodukowane w polskim systemie jakości żywności QAFP, którego produkcja będzie docelowo niemalże neutralna dla klimatu.

Jolanta Ciechomska kierownik ds. Systemu QAFP (materiał partnera)

System QAFP to nie tylko produkcja, ale też promocja. Od lat promujemy markę QAFP poprzez działania w Internecie, docierając z przekazem do ponad 5 mln konsumentów. Jedną z naszych ostatnich kampanii promocyjnych skierowaliśmy do nastolatków, ponieważ za chwilę to właśnie ta grupa konsumentów będzie podejmowała decyzje zakupowe. W myśl zasady, że każda marka wychowuje sobie klienta, w ramach kampanii „QAFP dla młodych” z wykorzystaniem platformy Tik Tok pokazywaliśmy, jak istotne jest to, jakie mięso i wędliny wybieramy i dlaczego to jest ważne.

Jako organizacja zabiegaliśmy również, aby podmioty certyfikowane w Systemie miały wsparcie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020. Dzięki temu Uczestnicy Systemu QAFP mogą w ramach „Działania 3 Systemy jakości produktów rolnych i środków spożywczych Poddziałanie 3.2 "Wsparcie działań informacyjnych i promocyjnych realizowanych przez grupy  producentów na rynku wewnętrznym” wnioskować o środki na działania informacyjno-promocyjne. Z tej możliwości skorzystało już kilka zakładów, dzięki czemu wykorzystując różne narzędzia marketingowe takie jak reklama w telewizji, social mediach, udział w targach, reklama w prasie promując produkty QAFP budują również swoją markę. Kolejny nabór wniosków w ramach działania przewidziany jest w lipcu  2022. Wspólne działania Administratora Systemu-UPEMI i firm certyfikowanych w systemie pozwolą uzyskać efekt synergii i umocnią pozycję marki QAFP na rynku.

Z każdym rokiem koszyk produktów QAFP staje się coraz bogatszy. Obecnie znajduje się w nim ponad 100 asortymentów w tym: wieprzowina, mięso drobiowe, mięso mielone, konserwy oraz gama wędlin. Zależy nam aby te produkty były szeroko dostępne dla konsumentów. Przed laty zaczynaliśmy od sklepów firmowych zakładów certyfikowanych w Systemie QAFP. Wraz z rosnącym wolumenem produkcji produktów QAFP asortyment pojawiał się w coraz to nowych sieciach handlowych m.in. ALDI i Intermarché. Aktualnie to ponad 1200 punktów dystrybucji. W 2020 roku rozpoczęliśmy współpracę z siecią e-commerce, idealnie wstrzeliliśmy się w okres kiedy podczas pandemii konsumenci stawiali na zakupy internetowe. Dziś wartość sprzedaży mięsa QAFP na platformie internetowej wynosi 50% w swojej kategorii zakupowej, a rozpoznawalność marki wśród klientów FRISCO przekracza 50%. Z asortymentem QAFP poszliśmy krok dalej i od ponad roku dania przygotowywane na bazie wieprzowiny QAFP serwowane są w jednej z warszawskich restauracji, a w tym roku rozszerzamy ten program o kolejne podmioty z sieci HoReCa na terenie całego kraju.

Autor: Jolanta Ciechomska Kierownik ds. Systemu QAFP

Jak dołączyć do QAFP?

Więcej informacji uzyskasz też na stronie internetowej  https://www.qafp.pl.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także