21.12.2016/22:14

Polski rynek płatniczy online 2016 – podsumowanie roku

Pierwszy raz w historii polskich płatności ich rozwój jest w tak dużym stopniu zintegrowany z europejskimi i światowymi trendami. To nie znaczy, że Polska goni zachodnie mody. Wręcz odwrotnie - polskie rozwiązania płatnicze często kreują ciekawe fintechowe pomysły.

Dzięki cyklicznym płatnościom automatycznym możemy dokonywać comiesięcznych opłat za prąd czy telefon, bez potrzeby każdorazowego wprowadzania danych karty płatniczej lub danych do autoryzacji przelewu. Tego typu rozwiązanie płatnicze wprowadzili dla swoich klientów w ostatnich miesiącach duzi masowi wystawcy faktur m.in. Play oraz innogy (dawne RWE).

- Wydaje się, że po wielu latach prób i błędów udało się znaleźć sposób na bezpieczne, wygodne (bez dokumentów podpisywanych ręcznie) i bezobsługowe realizowanie płatności powtarzalnych – ocenia Krystian Wesołowski z Blue Media.

W ostatnim roku na popularności zyskały także płatności automatyczne jednym kliknięciem. To wygodna metoda płatności, szczególnie w przypadku zakupów mobilnych. Wystarczy, że klient raz zapisze dane karty, by przy okazji kolejnych zakupów tylko kliknął w jeden przycisk np. „zapłać teraz”, i w szybki i wygodny sposób opłacił zakupy. Nie bez znaczenia dla popularyzacji tego trendu jest udostępnianie płatności one-click przez modne zagraniczne aplikacje, jak Uber czy AirBnB oraz promowanie ich przez polskich operatorów płatności.

Aplikacja BLIK w swych założeniach ma stać się najpopularniejszą wielokanałową formą płatności, czyli być instrumentem płatniczym, po który wygodnie jest sięgać w wielu różnych sytuacjach. Gdy chcemy wypłacić gotówkę w bankomacie, gdy opłacamy zakupy internetowe i mobilne, gdy chcemy przelać pieniądze z telefonu na telefon oraz gdy płacimy w sklepach stacjonarnych. Podczas gdy w całym 2015 roku za pomocą BLIK-a dokonano prawie 2 milionów transakcji, to w samym listopadzie 2016 r. – jak podaje Polski Standard Płatności, operator BLIK-a - było to już 1,15 mln transakcji, a zarejestrowanych użytkowników - 3 miliony. Jeśli BLIK stanie się standardem dla wszystkich wiodących banków będzie realną konkurencją dla płatności kartą i bardzo uniwersalnym narzędziem płatności.

W listopadzie na polskim rynku zadebiutowały płatności mobilne od Google, czyli Android Pay. Na razie usługa jest dostępna dla klientów trzech polskich banków: Alior Bank, Bank Zachodni WBK oraz T-Mobile Usługi Bankowe. Do tego grona ma w krótkim czasie dołączyć mBank. Uruchomienie w naszym kraju usługi Android Pay to o tyle istotne wydarzenie, że Polska jest drugim krajem w Europie (po Wielkiej Brytanii) i dopiero szóstym na świecie, w którym Google zdecydowało się uruchomić swoją usługę. Poza Europą można z niej skorzystać w USA, Australii, Singapurze oraz Hongkongu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.