29.07.2019/10:58

Prawie połowa handlowców zadowolona z wyboru branży

Prawie połowa przedsiębiorców z branży handlowej ponownie otworzyłaby działalność gospodarczą w tym samym sektorze. Jednak co trzecia osoba prowadząca biznes handlowy ma dość – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor przez Instytut Keralla Research wśród mikro, małych i średnich firm.

Handlowcy skarżą się na sezonowość (37,8 proc.), trudność w pozyskiwaniu wykwalifikowanych pracowników (25,2 proc.), niskie lub spadające marże i kapitałochłonność (po 24,4 proc.). Wśród czynników zniechęcających do branży handlowej wymieniane były również regulacje prawne oraz obarczenie branży ryzykiem.

Przedsiębiorcy nie mają natomiast problemu z zatrudnieniem niewykwalifikowanych pracowników, pozyskaniem finansowania czy nadążeniu za innowacjami. Te ostatnie czynniki były wymieniane za najmniej utrudniające prowadzenie biznesu. Najbardziej zniechęceni są prowadzący firmy transportowe. 6 na 10 przedsiębiorców nie podjęłoby się ponownie uruchomienia firmy w tej branży. Handel zajął drugie miejsce w rankingu, tuż przed przemysłem. Najlepiej jest w usługach i budownictwie, ale i tu kolejny raz nie podjęłoby się działalności 2 na 10.

Charakterystyczne jest, że transportowi, gdzie zniechęcenie do dotychczasowej działalności jest rekordowe, najbardziej dokuczają opóźnienia płatności od odbiorców usług. Mówi o nich 59 proc. przedsiębiorstw transportowych. W połączeniu z niskimi marżami, na które transport wraz z handlem skarżą się najczęściej oraz przeregulowaniem przepisami, który również dokucza transportowi, a jeszcze bardziej budownictwu, powstaje splot wyjątkowo trudnych warunków działania. Inne powody kłopotów firm transportowych to brak profesjonalnych pracowników i kapitałochłonność, czyli podobne jak w pozostałych branżach: handlu, przemyśle, usługach i budownictwie, którym dodatkowo mocno dokucza też sezonowość. Dla przemysłu i usług charakterystyczne jest też obciążenie wymogiem nieustannych innowacji. 

Badanie „Skaner MSP" przeprowadzone zostało przez Instytut Badań i Rozwiązań B2B Keralla Research, wśród mikro, małych i średnich firm” na próbie 500 firm sprzedających z odroczonym terminem płatności, techniką wywiadów telefonicznych.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.