17.02.2013/16:14

Preparaty do mycia naczyń: kluczowe zaufanie do marek

Produkty do mycia naczyń stanowią jedną z kluczowych kategorii chemii gospodarczej. Charakterystyczne dla tego rynku jest silne przywiązanie konsumentów do wyrobów markowych. Dotyczy to zarówno środków do mycia ręcznego, jak i preparatów do zmywarek.

Choć naczynia zmywa się przez cały rok, producenci obserwują niewielkie sezonowe wzrosty sprzedaży środków do ich czyszczenia przed Wielkanocą i Bożym Narodzeniem. – Decyzję zakupową w przypadku płynu do mycia naczyń podejmuje się przede wszystkim w oparciu o zaufanie do marki oraz spełnianie oczekiwań stawianych przed produktem. Dotyczy to zarówno ceny, jak i jakości. Liczą się też atrakcyjne opakowanie, informacje na etykiecie, zapach i zawartość dodatkowych składników wzbogacających recepturę – wymienia Magdalena Stankiewicz­‑Kanarek, brand manager ds. marketingu i rozwoju produktowego w Grupie INCO, właściciela Ludwika, jednej z najbardziej znanych marek w Polsce.
Mimo rosnącej popularności zmywarek, wartość segmentu produktów do mycia ręcznego pozostaje na ścieżce wzrostu. W gospodarstwach wyposażonych w taki sprzęt również używa się tradycyjnych detergentów. – Kategoria produktów do ręcznego mycia naczyń należy do największych wśród środków czyszczących w Polsce. Pur jest tu jednym z głównych graczy – w 2012 roku utrzymaliśmy pozycję wicelidera rynku środków do zmywania ręcznego – mówi Anna Szymańska z działu detergentów Henkel Polska.
Opisując segment produktów do mycia ręcznego, firma Henkel podaje, że wśród żeli Pur najpopularniejsze warianty to cytrynowy i jabłkowy, a w przypadku balsamów tej marki konsumenci najchętniej wybierają aloes.
Jeśli chodzi o opakowania, to największą popularnością cieszą się te litrowe i półlitrowe.
Rynek preparatów do zmywarek posiada duży potencjał, co ma związek z rosnącą liczbą gospodarstw domowych wyposażonych w takie urządzenia. Obecnie praktycznie każdy, nawet mały sklep osiedlowy, oferuje przynajmniej 1­‑2 warianty produktów przeznaczonych do zmywania mechanicznego. Preparaty do zmywarek to także coraz bardziej powszechny widok w placówkach handlowych zlokalizowanych na wsi.
Tabletki są siłą napędową tego segmentu – pod względem wartości wyprzedzają zarówno proszki, jak i żele. Produkty przeznaczone do ochrony i czyszczenia zmywarek stanowią znikomą część rynku. Popularne są tabletki all in one (wielofunkcyjne – nie trzeba dodawać ani soli, ani nabłyszczacza). Takie wyroby oferują wiodące marki (np. Somat Multi – Perfect, Ludwik tabletki 7­‑funkcyjne, Finish All in One).
Segment produktów do zmywarek jest otwarty na innowacje. Widać nacisk na rozwiązania ekologiczne, pozwalające zaoszczędzić wodę i energię (np. aktywator zmywania w niskich temperaturach). Niektóre firmy (np. Henkel Polska) wspierają inicjatywę Międzynarodowego Stowarzyszenia Producentów Detergentów (AISE), która ma na celu przekonanie europejskich konsumentów do oszczędzania wody i energii podczas korzystania ze zmywarki. Także kampanie reklamowe produktów do zmywarek chętnie odwołują się do oszczędności i ochrony środowiska. 



Ludwik mocny również w tabletkach
Nasze udziały wartościowe w przypadku płynów do mycia naczyń wynoszą 25,7 proc. (Ludwik – 23,6 proc., Lucek – 2 proc.; źródło: Grupa INCO za Nielsenem – Panel Handlu Detalicznego, cała Polska, listopad­‑grudzień 2012 – red.). Od lat Ludwik utrzymuje pozycję lidera wśród produktów brandowych w kategorii płynów do mycia naczyń. Tabletki do zmywarek Ludwik zajmują wśród markowych tabletek trzecią pozycję z udziałem ilościowym na poziomie 9 proc. (źródło: Grupa INCO za Nielsenem – Panel Handlu Detalicznego, cała Polska, listopad­‑grudzień 2012 – red.). Marka Ludwik posiada w portfolio szeroką gamę tabletek do zmywarek. Na przełomie 2011 i 2012 roku wprowadziliśmy na rynek innowacyjne tabletki Ludwik All in one Ultimate Power o doskonałych właściwościach myjących. Nowatorskie rozwiązanie umożliwiło umiejscowienie tabletki w tabletce, dzięki czemu sekwencja jej rozpuszczania wspomaga proces mycia. Obecnie promujemy produkt w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych. Kampania potrwa do świąt wielkanocnych.
Magdalena Stankiewicz­‑Kanarek, Grupa INCO



Niebawem wprowadzimy na rynek nowość
Jesteśmy producentem szerokiej gamy domowych płynów do mycia naczyń pod marką Gold Cytrus i Eco Line. Z myślą o bardziej wymagających klientach proponujemy ekologiczny płyn do naczyń z serii Eco Line o zapachu zielonej herbaty. Posiada on certyfikat Ecolabel, przyznawany wyrobom spełniającym europejskie kryteria ekologiczne. Do mechanicznego zmywania naczyń proponujemy nową serię produktów pod marką Gold Cytrus, która obejmuje tabletki do zmywarek multi action oraz nabłyszczacz. Stale pracujemy nad udoskonaleniem całego asortymentu oraz nad nowościami. Za kilka miesięcy poszerzymy serię Gold Cytrus o dodatkowe produkty do zmywarek.
Liliana Ćwik, Gold Drop



Wciąż udoskonalamy nasze produkty
W 2012 roku zmieniliśmy formułę Pur 3 x Action, który jest teraz do 50 proc. bardziej gęsty w stosunku do poprzedniej wersji. Dodatkowo wariant cytrynowy jest skuteczniejszy, dzięki zwiększonej ilości substancji czynnej. Jesienią ub.r. wprowadziliśmy nowy, atrakcyjny wariant – Pur Herbs & Mint, który, oprócz usuwania tłuszczu, ma przyjemny zapach mięty i świeżych ziół. Nowością jest linia Pur & Natural z dodatkiem naturalnych kwiatowych ekstraktów. Z kolei Somat wprowadził w tym roku na sklepowe półki tabletki do zmywarek Multi­‑Perfect z formułą Express Power, które są niezawodne nawet w krótkich cyklach zmywania, oraz żel do mycia naczyń w zmywarce Multi Perfect Gel z formułą Anti­‑Grease, działający od razu po włączeniu cyklu zmywania.
Emilia Hołdyńska­‑Suska, Henkel Polska



(ATE)

Wiadomości Handlowe, Nr 2 (122) Luty 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.