30.09.2020/13:15

Prezes UOKiK będzie mógł blokować strony internetowe m.in. e-sklepów?

Do konsultacji społecznych trafił właśnie projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Daje on m.in. prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uprawnienia do blokowania stron internetowych w przypadku, gdy zamieszczane tam informacje naruszałyby prawa konsumentów.

Celem zaproponowanych zmian, jak deklaruje rząd, jest transpozycja do polskiego porządku prawnego rozporządzenia nr 2017/2394 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów i uchylającego rozporządzenie nr 2006/2004/WE (rozporządzenie CPC).

Rozporządzenie CPC zostało już częściowo wdrożone przepisami ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-1 (Dz. U. z 2020 r. poz. 1086 i 1423), które zawierają podstawę prawną do podjęcia wspólnych działań oraz wymiany informacji dotyczących naruszeń transgranicznych praw konsumentów w obrębie rynku wewnętrznego, w ramach modułu CPC systemu IMI (system wymiany informacji na rynku wewnętrznym UE). Ponadto na mocy przepisów ww. ustawy stworzona została możliwość pozyskania danych z systemu STIR, co stanowi wdrożenie kompetencji do śledzenia przepływów finansowych (art. 9 ust. 3 lit. b rozporządzenia CPC) – informuje prezes UOKiK w piśmie do uzgodnień międzyresortowych.

W uzasadnieniu projektu podano, że: „szczególny nacisk rozporządzenie kładzie na podejmowanie działań w otoczeniu cyfrowym, mając na celu przeciwdziałanie sytuacjom, gdy przedsiębiorca sprzedający towary lub usługi ukrywa swoją tożsamość lub przenosi miejsce prowadzenia działalności w obrębie UE lub do państwa trzeciego, aby uniknąć egzekwowania względem niego przepisów prawa".

„Niezwykle istotne jest zatem wprowadzenia narzędzi dedykowanych wykrywaniu naruszeń w Internecie. Koniecznym dopełnieniem monitoringu stron internetowych, oferujących produkty lub usług w Internecie, jest możliwość podjęcia przez organ właściwy w sprawach ochrony konsumentów, skutecznych działań związanych zapobieganiem takim naruszeniom. Rozporządzenie CPC, odpowiadając na te wyzwania, wprowadza możliwość nakazania przedsiębiorcy usunięcia nieprawidłowych treści ze strony, zamieszczenia na stronie ostrzeżenia lub w ostateczności usunięcia nazwy domenowej” – czytamy w uzasadnieniu.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także