17.02.2013/20:44

Producenci płatków celują w dzieci i młodzież

Rynek wyrobów śniadaniowych i musli jest mocno skoncentrowany – zarówno jeżeli chodzi o głównych producentów, jak i o kanały sprzedaży. Cztery na pięć tego typu produktów kupowanych jest w hiper- i supermarketach lub dyskontach.

W zeszłym roku Cereal Partners Poland Toruń­‑Pacific (CPP) i marki własne odpowiadały za blisko 80 proc. całej ilościowej sprzedaży płatków śniadaniowych. Flagowymi produktami toruńskiej firmy są Nestlé Corn Flakes oraz wyroby dla dzieci. – Jest też kilku pomniejszych graczy z kilkuprocentowym udziałem w rynku, ale tak naprawdę liczymy się my, jako producent wyrobów markowych, oraz marki własne sieci handlowych, pod którymi dostępne są produkty z najtańszego segmentu cenowego. W 2012 roku ponad 80 proc. sprzedaży płatków śniadaniowych odbywało się w tzw. kanale nowoczesnym, czyli w hiper­‑ i supermarketach oraz dyskontach – mówi Wojciech B. Sobieszak, prezes CPP. W zeszłym roku firma wprowadziła nowość, Nestlé Lion – pierwsze płatki dla nastolatków. W krótkim czasie produkt odniósł sukces – w listopadzie ub.r. jego udziały wyniosły ponad 4,5 proc.
Bohater kreskówki podnosi sprzedaż

Jednak najważniejszymi konsumentami płatków śniadaniowych pozostają dzieci. Producenci, wykorzystując ten fakt, umieszczają na etykietach motywy skierowane właśnie do najmłodszych. Jedni sami kreują postaci, które mają zachęcać do sięgnięcia po produkt, inni korzystają z wypróbowanych wzorów – przykładem są Mega kulki Bakallandu, które zdobi Zig Zag McQueen, bohater popularnej disnejowskiej kreskówki.
Liczącą się firmą na rynku pozostaje Maspex Wadowice. W ofercie należącej do niego Lubelli znajduje się kilka produktów ze śniadaniowego segmentu: Musli Lubella (połączenie chrupkich płatków zbożowych i kawałków owoców), tradycyjne płatki kukurydziane Corn Flakes, a także seria wyrobów z linii Mlekołaki. W jej skład wchodzą produkty w różnych kształtach (kółka, gwiazdki, muszelki, kulki). W ofercie śniadaniowej Lubelli znalazły się także pełnoziarniste płatki ActiVita z kawałkami owoców.
Na młodzieży i dzieciach nie kończy się krąg konsumentów produktów śniadaniowych. Widać to na przykładzie marki Fitella firmy FoodCare. – Koncentrujemy się na młodych kobietach w wieku 15­‑39 lat, dla których śniadanie jest jednym z najważniejszych posiłków. Będąc w ciągłym biegu, poszukują wygodnych, pożywnych, a przede wszystkim zdrowych produktów śniadaniowych: musli, płatków lub owsianek, które nie wymagają czasochłonnego przygotowania i dostarczają wszystkich niezbędnych składników odżywczych – mówi Paulina Włodarska­‑Grodzińska, dyrektor marketingu FoodCare. W rodzinie produktów Fitelli największym uznaniem cieszy się Musli Chrupkie w opakowaniu 50 g.
Produkty convenience na fali
FoodCare dostrzega wyraźny popyt na produkty o wysokiej zawartości błonnika i bez cukru oraz to, że konsumentki coraz częściej sięgają po propozycje zawierające egzotyczne owoce lub nietypowe dodatki. – Właśnie dlatego portfolio Fitelli uzupełniliśmy o ciekawe kompozycje smakowe z dodatkami funkcjonalnymi – Musli Lekkie z żurawiną, aloesem i ananasem oraz Musli Lekkie z suszoną śliwką, rodzynkami i słonecznikiem – mówi Paulina Włodarska­‑Grodzińska. Podkreśla, że coraz częściej na wybór danego produktu wpływa nie tylko świadomość jego walorów odżywczych, ale również czas niezbędny do przygotowania śniadania. Dlatego popularność zyskuje kategoria produktów convenience – poręcznych, mieszczących się w torebce i łatwych do przygotowania czy spożycia – przykładem 50­‑gramowa Fitella Musli w wersji Chrupkie i Lekkie.
Jaka jest przyszłość produktów śniadaniowych? – Rynek musli i zdrowych przekąsek będzie rósł, z uwagi na stale zainteresowanie konsumentów zdrowym odżywianiem. Płatki śniadaniowe i musli postrzegane są jako produkty naturalne, o bogatych walorach odżywczych. Jedyną przeszkodą w szybszym wzroście może być sytuacja ekonomiczna – mówi Wojciech B. Sobieszak.



Konsumentów przyciągają jakość, cena i ciekawe gadżety
Istotnym czynnikiem wyboru w przypadku płatków śniadaniowych jest wysoka jakość produktu oraz cena. Dla dzieci ważne są smak, atrakcyjne opakowanie, ciekawa promocja, a co za tym idzie gadżety, które mogą otrzymać przy zakupie. Dlatego w ramach portfolio płatków Mlekołaki oferujemy produkty wysokiej jakości w korzystnej cenie, wsparte atrakcyjnymi akcjami marketingowymi. Konsumenci chętnie próbują nowości i coraz częściej jedzą płatki również w formie przekąski, co przekłada się na dobrą sprzedaż np. Mlekołaków Figuraków.
Dorota Liszka, Grupa Maspex Wadowice





(HUW)

Wiadomości Handlowe, Nr 2 (122) Luty 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.