05.03.2020/09:17

Produkty bio w trendzie wznoszącym. Eksperci wskazują, że nie muszą być niszowe

Rynek produktów bio mógł być wart w 2019 roku nawet 620 mln zł. Wśród najpopularniejszych produktów z unijnym certyfikatem znalazł się nabiał, produkty dla dzieci, mleka roślinne i wódka. Głównym kanałem sprzedaży są dyskonty, hipermarkety i supermarkety. To właśnie tam dokonano ¾ zakupów.

W ocenie ekspertów Nielsena, który po raz pierwszy oszacował wartość rynku produktów bio w Polsce segment bio wcale nie musi być niszowy. Nawet jeśli znaczenie Warszawy dla sprzedaży jest dwukrotnie wyższe, niż jej znaczenie dla sprzedaży koszyka spożywczego, agencja badawcza nie notuje znaczących różnic w przypadku lokalizacji sprzedaży pomiędzy regionami w pozostałej części kraju.

Rok do roku kategoria produktów bio wzrasta o 15 proc., trzy razy szybszy niż koszyk spożywczy. - Produkty bio stanowią już 0,5 proc. jego wartości. W koszyku produktów bio znalazły się kolejno: nabiał i produkty dla dzieci stanowiące łącznie 55 proc. wartości sprzedaży oraz mleka roślinne. Często jako marki własne, które stanowią 36 proc. sprzedanych produktów. Głównym kanałem sprzedaży produktów bio pozostaje duży format, gdzie dokonano ¾ sprzedaży tych produktów. Nieoczekiwanie czwarte miejsce zajmuje wódka bio warta blisko 30 mln zł, czyli 5 razy więcej niż w 2018 roku. Podobnie jak pozostałe produkty wódka bio sprzedaje się najlepiej w sklepach wielkoformatowych - 90% sprzedaży. To trend odmienny niż dla całej kategorii napojów alkoholowych, w przypadku której ponad połowa wartości sprzedaży generowana jest przez sklepy małoformatowe - mówi Monika Dyrda, client director z Nielsen Connect w Polsce.

Sprzedaż jogurtów, kefirów, serków homogenizowanych, serów żółtych, mleka i innych produktów nabiałowych osiągnęła wartość ponad 176 mln zł. Jogurty bio jako pierwsze stały się bardziej przystępne cenowo dla konsumentów. Dzięki temu w Polsce wartość ich sprzedaży przekroczyła 100 mln zł.

Następną, rozwijającą się kategorią są produkty dla dzieci, sprzedawane jako dania gotowe, ciasteczka oraz soki. Te z certyfikatem bio stanowią obecnie 11 proc. udziału w całej sprzedaży żywności dla dzieci. 

Rynek napojów roślinnych stanowi kroplę w morzu w porównaniu do rynku mleka, ale posiada ogromny potencjał napędzany trendem prozdrowotnym. Roślinne substytuty nabiału osiągnęły w ubiegłym roku wartość 203 mln zł, z czego blisko 20 proc. tej wartości, to produkty bio.
 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.