16.08.2016/11:03

Produkty regionalne: tu najbardziej liczy się autentyczność

Produkty regionalne są z definicji niszowe, wytwarzane w ograniczonej ilości. Stanowią swego rodzaju ciekawostkę rynkową. Trudno sobie wyobrazić duży koncern mleczarski rozpoczynający produkcję oscypka, nawet nie z zamiarem zalania rynku, ale choćby dla wsparcia marki.

Regionalne przetwory mleczarskie wymagają specjalnych warunków produkcji, specjalnych surowców, a często również bardzo specjalistycznej wiedzy i umiejętności. Ponadto uruchomienie masowej produkcji wyrobu niszowego pociąga za sobą olbrzymie koszty, a ryzyko porażki rynkowej jest wyższe niż w przypadku produktu masowego przeznaczonego dla wszystkich. Tym bardziej że masowość odbiera produktowi jedną z jego niezaprzeczalnych zalet – regionalny charakter.

Szansa dla mniejszych

Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka (ZPPM), zwraca uwagę, że mniejsze zakłady mleczarskie, którym trudno jest konkurować na rynku ceną, powinny stawiać właśnie na tego typu produkty, nawet jeśli nie regionalne, to po prostu unikalne.

– Część konsumentów jest w stanie zapłacić więcej, by w zamian otrzymać produkt wybijający się ponad przeciętność. Sery są tu doskonałym przykładem. Mimo fantazyjnych nazw i różnorodnych opakowań w gruncie rzeczy konsumenci w Polsce w większości przypadków otrzymują tę samą, niezbyt rozróżnialną w smaku wariację na temat goudy bądź edamskiego. Czasem dla niepoznaki z większymi lub mniejszymi dziurami, czasem bez nich – ocenia Hydzik. – Oczywiście są wyjątki i te właśnie firmy odniosły sukces – zaznacza.

Małe i średnie zakłady mogą wyróżnić się dzięki wyrobom, których produkcja wymaga bardzo wiele zaangażowania. Największe firmy, które dysponują dziesięciokrotnie wyższymi mocami produkcyjnymi, idą w produkt masowy, a małe zakłady wypuszczają artykuły bardziej wyszukane, takie, na które zwróci uwagę wymagający konsument.

Nie na co dzień

Jak zauważa Roman Jawczak, menadżer ds. marketingu w firmie Arla Foods, produkty regionalne, chociaż stanowią bardziej swego rodzaju urozmaicenie menu i zaspokojenie potrzeby ciekawości, niż codzienną pozycję w koszyku zakupowym Polaków, jednak odgrywają na rynku istotną rolę.

– Tego typu asortyment cieszy się zainteresowaniem i zaufaniem konsumentów. Kupując produkt regionalny, konsument wie, że został on wytworzony w tradycyjnych warunkach. Ma również pewność co do składu – tzw. czysta etykieta jest tu bardziej prawdopodobna niż w przypadku niektórych artykułów dostępnych w sklepach – mówi Jawczak.

Dodaje jednak, że wysoka jakość produktów regionalnych oraz ich ograniczona podaż pociągają za sobą wysoką cenę. Zwłaszcza że niejednokrotnie są to również produkty pochodzące z ekologicznych gospodarstw. Niemniej Ewa Gromadzka, kierownik marketingu SM Mlekpol, przyznaje, że obecnie obserwujemy wyraźny wzrost zainteresowania konsumentów wyrobami regionalnymi. – Bardzo nas to cieszy, bo oferujemy bogaty asortyment tego typu produktów na bazie mleka pochodzącego od krów wypasanych na najczystszych terenach Polski – komentuje Gromadzka.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.