Raport Mondelez International: rośnie rola przekąsek w żywieniu
Konsumenci na całym świecie coraz częściej jedzą przekąski. Już sześciu na 10 dorosłych twierdzi, że woli jeść więcej małych posiłków w ciągu dnia zamiast kilku większych – wynika z najnowszego raportu Mondelez International poświęconego tzw. snakowaniu.
Mondelez International opracował raport o trendach na rynku przekąsek pt. „State of Snacking” we współpracy z firmą badawczą The Harris Poll na podstawie badań przeprowadzonych wśród ponad 6 tys. konsumentów w 12 krajach. Wynika z niego, że na całym świecie wzrasta znaczenie przekąsek, a regionalne podobieństwa określają sposób, w jaki wpływają one na przyszłość żywności, odpowiadając na szereg potrzeb w codziennym życiu konsumentów.
Twórcy raportu przekonują, że przekąski to o wiele więcej niż to, co jemy: takie posiłki odgrywają istotną rolę zarówno w żywieniu, czy szeroko pojętym dbaniu o swoje zdrowie psychiczne i fizyczne, jak również w relacjach międzyludzkich.
Jak się zmieniają zachowania żywieniowe konsumentów? Ewoluują w stronę przekąszania zamiast jedzenia regularnych, tradycyjnych posiłków. Już 6 na 10 dorosłych twierdzi, że woli jeść więcej małych posiłków w ciągu dnia zamiast kilku większych (59 proc.), przy czym przodują w tym Millenialsi (70 proc.). Do najważniejszych czynników wpływających na wybór danej przekąski należą wygoda (kieruje się nią 87 proc. respondentów) i jakość (85 proc.).
Już 80 proc. konsumentów szuka zdrowszych wariantów przekąsek, produkowanych z troską o środowisko, a 71 proc. dorosłych twierdzi, że przekąski pomagają im kontrolować głód i liczbę dostarczanych kalorii w ciągu dnia. 80 proc. dorosłych na całym świecie widzi potrzebę zachowania równowagi, doceniając zdrowe, jak i smaczne przekąski, po które sięgają w zależności od potrzeby danej chwili. Z kolei 77 proc. konsumentów zgadza się, że jest czas i miejsce zarówno na zdrową przekąskę, jak i na tę sprawiającą radość, którą konsumujemy dla przyjemności. Większość ludzi twierdzi, że przekąski są tak samo ważne dla ich sprawności umysłowej (71 proc.), jak i dobrego samopoczucia (70 proc.)
Dla konsumentów przekąski są też elementem kultury, tradycji oraz poczucia tożsamości, którymi chcą dzielić się ze swoimi znajomymi i rodzinami. 71 proc. twierdzi, że przekąski przypominają im o rodzinnym domu, 7 na 10 dorosłych stara się dzielić z innymi swoimi ulubionymi przekąskami z dzieciństwa (70 proc.).
Ponad 8 na 10 rodziców na całym świecie wykorzystuje czas poświęcony na przekąskę jako okazję do kontaktu z dziećmi (82 proc). 76 proc. rodziców sięga po przekąski, aby przekazywać dzieciom rytuały związane z kulturą jedzenia takich posiłków. Ponad 3 na 4 rodziców twierdzi, że wybierane przez nich przekąski są zgodne z tym, jak postrzegają siebie jako rodziców.