12.07.2016/15:01

Raport Nielsena: Przed nami kolejne lata ekspansji dyskontów w Polsce!

Spektakularny rozwój dyskontów w Polsce to efekt przemyślanych działań i przyjętej przez te sklepy długoterminowej strategii - twierdzi Małgorzata Głos z Nielsena. Z badania "Dyskonty: w obliczu wyzwania" przeprowadzonego przez firmę wynika, że w okresie 2010-2015 udział wartościowy dyskontów w polskim rynku handlowym wzrósł aż o 17 p.p. do poziomu 27 proc.

W polskich dyskontach zakupy obecnie robią praktycznie wszyscy. Przez pięć ostatnich lat liczba koszyków/wizyt w dyskontach wzrosła o 72 proc. Wynika to faktu, że dyskonty są coraz częściej odwiedzane – obecnie przeciętny shopper robi w nich zakupy 12 razy w roku.

Nie bez znaczenia pozostaje również coraz bardziej uniwersalny profil dyskontów jako formatu. Jeszcze kilka lat temu kupujący deklarowali, że w dyskontach robią przeważnie codzienne zakupy, obecnie najczęstszą misją jest uzupełnienie zapasów (34 proc.), natomiast codzienne zakupy to misja wymieniana równie często co potrzeba nagłego zakupu.

Dzięki odpowiedniej ofercie, w dyskontach mogą być realizowane misje zakupowe do niedawna zarezerwowane dla innych  formatów: hipermarketów, sklepów convenience, czy placówek specjalistycznych.

- W dyskontach można kupić pieczywo wypiekane na miejscu, wyciskane soki, świeże owoce, warzywa oraz mięso. To wszystko w cenach często bardziej atrakcyjnych niż w sklepach specjalistycznych. Coraz szerszy asortyment oraz atrakcyjna oferta promocyjna odbierają klientów hipermarketom. Skoro w dyskoncie zlokalizowanym często pod domem można obecnie kupić praktycznie wszystko, po co poświęcać czas na dojazd do hipermarketu? - komentuje Małgorzata Głos.

Coraz szerszy asortyment

Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój asortymentu w dyskontach w Polsce. W percepcji shopperów jakość marek własnych znacznie się poprawiła na przestrzeni lat. Są kategorie, w których obserwujemy znaczny wzrost liczby produktów marek własnych kosztem liczby produktów markowych (np. w kategorii maseł w 2010 r. produkty marek własnych stanowiły 31 proc. wszystkich dostępnych produktów, a w 2015r ten odsetek wzrósł do 42 proc.).

Jednak, jak wynika z raportu "Dyskonty: w obliczu wyzwania” przygotowanego przez Nielsena, to produkty markowe odpowiadają w dużej mierze za wzrost sprzedaży w dyskontach. W 2015 r. stanowiły one już 48 proc. wartości koszyka.

W kanale dyskontów, w większości kategorii FMCG obserwujemy ogólny wzrost liczby dostępnych SKU (zarówno markowych jak i marek własnych). Dla przykładu – w kategorii sery – jednej z największych kategorii spożywczych liczba SKU marek własnych wzrosła o 58 proc., a produktów markowych aż o 173 proc. w ciągu ostatnich 5 lat.

Co więcej, w dyskontach coraz lepiej sprzedają się produkty ekskluzywne. Nie chodzi tu tylko o produkty przemysłowe jak skórzane  torebki, czy zastawa stołowa. Jak wynika z badania Nielsena, w dyskontach bardzo dynamicznie rozwijają się segmenty premium win, rośnie też sprzedaż whisky. Istnieją też kategorie, w których to dyskonty kształtują trendy rynkowe. Przykładem mogą być owoce morza, których 2/3 sprzedaży jest generowana przez sklepy dyskontowe, zaś kategoria rozwinęła się w ciągu dwóch lat z 3 do 7 segmentów.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • D4vi11ish 13.07.2016

    Gdzie te nowe dyskonty będą powstawać? Sklepów w Polsce jest już za dużo. W dodatku ubywa Polaków. Pole do popisu się kończy. W zasadzie pozostało już tylko przejmowanie lokalizacji po konkurencji, zamiast budowania sklepów od zera. Nie sądzicie?

  • dupa 12.07.2016

    No i dupa!

  • Miguel 12.07.2016

    No i świetnie. Będzie więcej Biedroneczek. :)

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.