28.07.2016/11:28

Raport: Sieci handlowe w social mediach. O czyjej ofercie Polacy najchętniej dyskutują?

W trakcie pierwszych sześciu miesięcy 2016 r. Polacy wykonali w mediach społecznościowych aż 8,5 mln interakcji powiązanych z tematyką sieci handlowych. Najgłośniej w polskim internecie było o Biedronce (110 tys. publikacji, 2,3 mln udostępnień), Lidlu i Tesco - wynika z badania Instytutu Monitorowania Mediów.

W mediach społecznościowych wygrywa ten, kto szybko reaguje na pojawiające się tam informacje oraz umiejętnie je wykorzystuje. Informacje zgromadzone w module analitycznym IMM pozwoliły na analizę aktywności branży handlowej we wszystkich mediach, w tym w  społecznościowych i sprawdzenie, która z ofert wielkich sieci handlowych była najczęściej komentowana przez internautów oraz w jakim kontekście. IMM wyłonił TOP 10 reprezentantów branży handlowej, na temat których w pierwszym półroczu 2016 roku ukazało się najwięcej publikacji.

Z danych IMM wynika, że połowę benchmarkowego tortu w pierwszym półroczu 2016 podzieliły między sobą Biedronka i Lidl. Sieć Jeronimo Martins, która była w analizowanym okresie liderem zestawienia, zebrała 28,4 proc. wszystkich wzmianek na temat sieci. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się Lidl (23,8 proc.) oraz Tesco (17,4 proc.). Pierwszą dziesiątkę najsilniejszych medialnie marek z branży handlowej zamykają Real i Piotr i Paweł (odpowiednio 2,6 i 2,7 proc.) oraz Intermarche (2,4 proc.).

Jak wynika z porównania najaktywniejszych źródeł publikacji w IMM, Facebook i Twitter to dwa najpopularniejsze media, w których klienci dzielą się opiniami na temat sieci handlowych, szukają informacji na temat oferowanych produktów i wymieniają się informacjami na ich temat.

Facebook jest bezkonkurencyjny – to właśnie tutaj według danych IMM pojawia się najwięcej informacji. Pokazuje to, jak ważna jest obecność sieci handlowych w tym popularnym serwisie w postaci m.in. aktualnych ofert, promocji, czy konkursów, ale co najważniejsze – bieżącej reakcji na wpisy internautów. Aktywność klientów sieci handlowych w mediach społecznościowych może bowiem w równym stopniu zaowocować pozytywnymi reakcjami kupujących, jak i groźnym dla każdej marki bojkotem konsumenckim.

Z badania „Lubię to czy  Kupuję to” przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wynika, że 43 proc. użytkowników social mediów „lajkuje” różne marki. Nieco częściej robią to kobiety niż mężczyźni (6 p.p. przewagi). Niemal co drugi polski internauta śledzi marki w social mediach, 46 proc. użytkowników poznaje je dzięki nim, zaś 60 proc. badanych poszukuje informacji o markach i treści przez nie udostępnianych. Zatem to, co internauci znajdą w sieci, może znacząco zaważyć na ich decyzjach zakupowych.

Znaczącą rolę Facebooka w komunikacji z klientami sieci handlowych potwierdza także zestawienie z modułu analitycznego IMM w podziale na media. W zależności od sieci handlowej, Facebook obejmuje od 38 proc. do 55 proc. wszystkich publikacji. Dane te pokazują, że warto poważnie traktować media społecznościowe i eksponować swoją obecność tam, gdzie toczy się dyskusja o naszej marce.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.