28.10.2021 / 09:38
StoryEditor

Rekomender asortymentu usprawni pracę category managerów w sieci handlowej

Rekomender asortymentu usprawni pracę Category Managerów w sieci handlowej (Pixabay)
Trwająca pandemia COVID-19 skłania detalistów na całym świecie do rewizji modelu biznesowego. Miniony rok posunął cyfrową transformację handlu detalicznego do przodu w nieznanym wcześniej tempem. Kryzys pokazał również, jak ważne jest technologia dla sieci detalicznych. Przykładem jest chociażby masowe otwieranie kas samoobsługowych w handlu tradycyjnym oraz rosnąca w niespotykanym tempie sprzedaż online i powstawianie tzw “dark store”.

Sieci handlowe, które będą chciały się utrzymać i rozwijać na rynku będą inwestować w narzędzia IT. W pierwszej kolejności wszyscy skierowują uwagę w stronę klienta, ale nie mniej ważny jest obszar wewnętrznej efektywności, usprawniania procesów i podnoszenia zyskowności. Jednym z aspektów transformacji cyfrowej jest sprawne podejmowanie decyzji w oparciu o dane i optymalizacja procesów.  Narzędzia IT bazujące na wielu źródłach danych pozwalają na usprawnienie prac przy doborze asortymentu, promocji, rekomendacji cen sprzedaży.

Wielu menadżerów sieci handlowych jest świadomych potencjału tkwiącego w narzędziach do optymalizacji asortymentu i cen. Według raportu firmy IRI Worldwide z 2020 r. wynika, że ponad 70 proc. detalistów z rynku amerykańskiego albo planuje przetestować, już rozpoczęła test, albo nawet wdrożyła nowoczesne rozwiązania do optymalizacji asortymentu i cen. Za takimi narzędziami często kryją się sukcesy liderów rynkowych, takich jak sieci Żabka, Lidl czy Biedronka. Jednocześnie wpisują się one w trend związany z digitalizacją sektora handlu detalicznego: wykorzystują nowoczesne technologie BigData czy Predictive Analytics, pozwalają modelować zachowania klientów tak aby m.in. zarekomendować optymalny asortyment.

Polscy eksperci tworzą dzisiaj coraz bardziej zaawansowane rozwiązania, które mają wspierać detalistów w budowaniu ich przewag rynkowych. Jednym z takich projektów jest Shelfy - innowacyjne narzędzie rekomendacji optymalnego asortymentu według założeń strategii asortymentowej konkretnego detalisty, tworzone przez zespół pod przewodnictwem Marcina Dobka. Finalnie zaś, optymalny asortyment przekłada się na wzrost sprzedaży sklepach.

Marcin Dobek podkreśla, że tworząc Shelfy, zespół skupił się na rozwoju narzędzi, które wpisują się w trendy rynkowe, takie jak automatyzacja i cyfryzacja w sieciach handlowych.

– Pracując nad rozwiązaniami, wykorzystałem swoje doświadczenia z pracy dla firm detalicznych w Europie, takich jak Grupa Casino, Carrefour, czy firmy badawczej ABR Sesta. To pozwoliło mi współtworzyć rozwiązania dedykowane dla sieci handlowych, w tym m.in. Pricely, czyli rekomender cen, czy narzędzie do zarządzania zadaniami pod nazwą TakeTask. Teraz przyszedł czas na Shelfy i podjęcie tematu, którym w sieciach handlowych zajmowałem się najdłużej, czyli zarządzania kategorią – wyjaśnia Marcin Dobek.

- Przez wiele lat odpowiadałem za category management w sieciach handlowych, poznałem specyfikę pracy ciągle zmieniającego się asortymentu. Przekonałem się, że warto podążać za klientem, obserwowałem, jak pracować z nowościami, które pojawiają się w ofercie obecnych i nowych dostawców. Zauważyłem, że niektóre produkty świetnie się sprzedają tylko na promocji, a część w stałym asortymencie. Praca category managera, to wiele analiz i potrzeba podejmowania szybkich decyzji dotyczących tego, co wstawić, a co usunąć z asortymentu, uwzględniając jednocześnie stany magazynowe, sezonowość, trendy rynkowe, a także warunki handlowe z dostawcami – tłumaczy ekspert.

– Nasze nowe narzędzie jest wykorzystywane przy cyklicznej, np. corocznej, czy sezonowej rewizji asortymentu, a więc przed i/lub po zakończeniu kluczowego sezonu sprzedaży dla danej kategorii. Doskonałym przykładem jest kategoria piwa w sezonie letnim, gdzie struktura sprzedaży w podkategoriach znacząco się różni. Narzędzie wspiera CatManów we wprowadzeniu nowości do asortymentu, wskazując np. które produkty warto usunąć z oferty, robiąc miejsce dla nowości – podkreśla.

Ekspert tłumaczy, że proces wyliczeń optymalnego asortymentu dla kategorii jest oparty na scenariuszach, których podstawą są tzw. Reguły: Rule Based Scenario. Użytkownicy mogą definiować cele asortymentowe dla kategorii, algorytmy optymalizacji asortymentu, takich jak: masa marży, przychód, liczba paragonów, czy unikalność produktów, a także zasady logiki produktowej.

- Obecnie przygotowujemy się do testów naszego innowacyjnego narzędzia. Już wkrótce będziemy mogli zaoferować komercyjnie narzędzie, które będzie realnie wspierać codzienną pracę category managerów – podsumowuje Prezes Zarządu Shelfy Sp. z o.o.

Rozwój projektu Shelfy, rekomendera optymalnego asortymentu, jest możliwy dzięki środkom pochodzącym z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, Oś priorytetowa I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, Działanie 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałanie 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej.

 

21.10.2025 / 16:22
StoryEditor
Kobiety napędzają Żabkę – 65% franczyzobiorców to przedsiębiorcze Polki
Marta Dawicka, 10-tysięczna franczyzobiorczyni sieci Żabka w swoim sklepie w Gliwicach

Obecnie w całym kraju jest już niemal 12 000 sklepów sieci Żabka, które prowadzi ponad 10 000 franczyzobiorców. Sprawdziliśmy ilu spośród przedsiębiorców prowadzących sklepy Żabki to kobiety i ile jest biznesów „rodzinnych” w tej sieci handlowej.

W artykule przeczytasz:

  • Niemal 2/3 franczyzobiorców Żabki to kobiety
  • Jedna rodzina, a kilka sklepów Żabki 
  • Jakie wykształcenie ma większość franczyzobiorców Żabki?
  • Jak wygląda proces rekrutacji i szkolenie franczyzobiorców Żabki?

Niemal 2/3 franczyzobiorców Żabki to kobiety

Jaki procent wśród franczyzobiorców to kobiety, a jaki to mężczyźni? Z danych przekazanych portalowi franczyzawhandlu.pl przez sieć Żabka wynika, że to właśnie płeć piękna napędza rozwój sieci handlowej.

Kobiety stanowią około 65% franczyzobiorców Żabki. Takie dane pokazują, że model biznesowy Żabki szczególnie odpowiada kobietom. Dla porównania „tylko” 35% jednoosobowych działalności gospodarczych, w skali całego kraju, prowadzonych jest przez kobiety.

Jedna rodzina, a kilka sklepów Żabki 

Wśród franczyzobiorców Żabki zdarzają się również małżeństwa, rodzeństwa czy rodzice z dorosłymi dziećmi, którzy prowadzą różne, niezależne od siebie sklepy pod zielonym szyldem.

– Często decyzja o dołączeniu do sieci jest inspirowana sukcesem kogoś bliskiego, często członka rodziny, kto wcześniej rozpoczął współpracę z Żabką – informują przedstawiciele sieci.

Jakie wykształcenie ma większość franczyzobiorców Żabki?

Według danych przedstawionych przez sieć, zdecydowana większość franczyzobiorców Żabki ma wykształcenie średnie (62%). Natomiast kolejne 23% franczyzobiorców ma wykształcenie wyższe.

Co prawda sieć nie ma informacji jakie doświadczenie zawodowe mają jej franczyzobiorcy, ale podkreśla, że doświadczenie w handlu ani w prowadzeniu działalności gospodarczej nie jest wymagane.

– Kluczowe są zaangażowanie, otwartość na naukę i gotowość do prowadzenia sklepu zgodnie ze standardami sieci. Dzięki rozbudowanemu systemowi szkoleń każdy przedsiębiorca może zdobyć praktyczną wiedzę niezbędną do skutecznego zarządzania biznesem – podają przedstawiciele biura prasowego Żabki.

Jak wygląda proces rekrutacji i szkolenie franczyzobiorców Żabki?

Żeby zostać franczyzobiorcą sklepu Żabki należy najpierw przejść etap rekrutacji. A ta rozpoczyna się od rozmowy z Partnerem ds. Rekrutacji, który pomaga kandydatowi zrozumieć model biznesowy i ocenić jego predyspozycje.

To na pewno Cię zainteresuje: Franczyza od kuchni. Poszłam na rozmowę kwalifikacyjną do Żabki [REPORTAŻ]

Jeśli przyszły franczyzobiorca przejdzie pozytywnie rekrutację i formalności, rozpoczyna kompleksowe szkolenie, które trwa 15 dni.

Program obejmuje zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną i obejmuje następujące zagadnienia:

  • zarządzanie sklepem,
  • zarządzanie personelem,
  • logistyka,
  • obsługa systemów informatycznych,
  • analiza finansowa firmy,
  • marketing lokalny,
  • budowanie relacji z klientami.

Żabka Polska podaje, że szkolenia prowadzone są przez doświadczonych trenerów, a po ich ukończeniu franczyzobiorca otrzymuje gotowy, w pełni wyposażony i zatowarowany sklep.

– Po otwarciu sklepu franczyzobiorca nie zostaje sam. W codziennym prowadzeniu biznesu wspiera go dedykowany Partner ds. Sprzedaży. Natomiast sieć zapewnia stały dostęp do szkoleń, materiałów i programów edukacyjnych, takich jak Akademia Przedsiębiorczości i portal Studium Przedsiębiorczości – zapewniają przedstawiciele Żabki.

image

Żabka ujawnia przychody franczyzobiorców. Które sklepy generują po 33 000 zł?

15.10.2025 / 11:05
StoryEditor
Jak wyglądają wynagrodzenia w sektorze FMCG i dystrybucji? [RAPORT]
Jak wyglądają wynagrodzenia w sektorze FMCG i dystrybucji? (fot. Shutterstock)

Sektor FMCG i branża dystrybucji w Polsce w 2025 roku cechują się wyraźnym zróżnicowaniem płac, które odzwierciedla rosnący popyt na specjalistów oraz presję kosztową w przedsiębiorstwach. Dynamika wynagrodzeń w tych obszarach pokazuje zarówno wzrosty, jak i utrzymującą się ostrożność w planowaniu płac.

Z raportu "Raport wynagrodzeń w sektorze przemysłowym - edycja 2025" przygotowanego przez firmę Grafton Recruitment wynika, że firmy z sektora FMCG odnotowały w 2025 roku wzro...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

23. październik 2025 03:57