28.10.2021 / 09:38
StoryEditor

Rekomender asortymentu usprawni pracę category managerów w sieci handlowej

Rekomender asortymentu usprawni pracę Category Managerów w sieci handlowej (Pixabay)
Trwająca pandemia COVID-19 skłania detalistów na całym świecie do rewizji modelu biznesowego. Miniony rok posunął cyfrową transformację handlu detalicznego do przodu w nieznanym wcześniej tempem. Kryzys pokazał również, jak ważne jest technologia dla sieci detalicznych. Przykładem jest chociażby masowe otwieranie kas samoobsługowych w handlu tradycyjnym oraz rosnąca w niespotykanym tempie sprzedaż online i powstawianie tzw “dark store”.

Sieci handlowe, które będą chciały się utrzymać i rozwijać na rynku będą inwestować w narzędzia IT. W pierwszej kolejności wszyscy skierowują uwagę w stronę klienta, ale nie mniej ważny jest obszar wewnętrznej efektywności, usprawniania procesów i podnoszenia zyskowności. Jednym z aspektów transformacji cyfrowej jest sprawne podejmowanie decyzji w oparciu o dane i optymalizacja procesów.  Narzędzia IT bazujące na wielu źródłach danych pozwalają na usprawnienie prac przy doborze asortymentu, promocji, rekomendacji cen sprzedaży.

Wielu menadżerów sieci handlowych jest świadomych potencjału tkwiącego w narzędziach do optymalizacji asortymentu i cen. Według raportu firmy IRI Worldwide z 2020 r. wynika, że ponad 70 proc. detalistów z rynku amerykańskiego albo planuje przetestować, już rozpoczęła test, albo nawet wdrożyła nowoczesne rozwiązania do optymalizacji asortymentu i cen. Za takimi narzędziami często kryją się sukcesy liderów rynkowych, takich jak sieci Żabka, Lidl czy Biedronka. Jednocześnie wpisują się one w trend związany z digitalizacją sektora handlu detalicznego: wykorzystują nowoczesne technologie BigData czy Predictive Analytics, pozwalają modelować zachowania klientów tak aby m.in. zarekomendować optymalny asortyment.

Polscy eksperci tworzą dzisiaj coraz bardziej zaawansowane rozwiązania, które mają wspierać detalistów w budowaniu ich przewag rynkowych. Jednym z takich projektów jest Shelfy - innowacyjne narzędzie rekomendacji optymalnego asortymentu według założeń strategii asortymentowej konkretnego detalisty, tworzone przez zespół pod przewodnictwem Marcina Dobka. Finalnie zaś, optymalny asortyment przekłada się na wzrost sprzedaży sklepach.

Marcin Dobek podkreśla, że tworząc Shelfy, zespół skupił się na rozwoju narzędzi, które wpisują się w trendy rynkowe, takie jak automatyzacja i cyfryzacja w sieciach handlowych.

– Pracując nad rozwiązaniami, wykorzystałem swoje doświadczenia z pracy dla firm detalicznych w Europie, takich jak Grupa Casino, Carrefour, czy firmy badawczej ABR Sesta. To pozwoliło mi współtworzyć rozwiązania dedykowane dla sieci handlowych, w tym m.in. Pricely, czyli rekomender cen, czy narzędzie do zarządzania zadaniami pod nazwą TakeTask. Teraz przyszedł czas na Shelfy i podjęcie tematu, którym w sieciach handlowych zajmowałem się najdłużej, czyli zarządzania kategorią – wyjaśnia Marcin Dobek.

- Przez wiele lat odpowiadałem za category management w sieciach handlowych, poznałem specyfikę pracy ciągle zmieniającego się asortymentu. Przekonałem się, że warto podążać za klientem, obserwowałem, jak pracować z nowościami, które pojawiają się w ofercie obecnych i nowych dostawców. Zauważyłem, że niektóre produkty świetnie się sprzedają tylko na promocji, a część w stałym asortymencie. Praca category managera, to wiele analiz i potrzeba podejmowania szybkich decyzji dotyczących tego, co wstawić, a co usunąć z asortymentu, uwzględniając jednocześnie stany magazynowe, sezonowość, trendy rynkowe, a także warunki handlowe z dostawcami – tłumaczy ekspert.

– Nasze nowe narzędzie jest wykorzystywane przy cyklicznej, np. corocznej, czy sezonowej rewizji asortymentu, a więc przed i/lub po zakończeniu kluczowego sezonu sprzedaży dla danej kategorii. Doskonałym przykładem jest kategoria piwa w sezonie letnim, gdzie struktura sprzedaży w podkategoriach znacząco się różni. Narzędzie wspiera CatManów we wprowadzeniu nowości do asortymentu, wskazując np. które produkty warto usunąć z oferty, robiąc miejsce dla nowości – podkreśla.

Ekspert tłumaczy, że proces wyliczeń optymalnego asortymentu dla kategorii jest oparty na scenariuszach, których podstawą są tzw. Reguły: Rule Based Scenario. Użytkownicy mogą definiować cele asortymentowe dla kategorii, algorytmy optymalizacji asortymentu, takich jak: masa marży, przychód, liczba paragonów, czy unikalność produktów, a także zasady logiki produktowej.

- Obecnie przygotowujemy się do testów naszego innowacyjnego narzędzia. Już wkrótce będziemy mogli zaoferować komercyjnie narzędzie, które będzie realnie wspierać codzienną pracę category managerów – podsumowuje Prezes Zarządu Shelfy Sp. z o.o.

Rozwój projektu Shelfy, rekomendera optymalnego asortymentu, jest możliwy dzięki środkom pochodzącym z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020, Oś priorytetowa I: Przedsiębiorcza Polska Wschodnia, Działanie 1.1 Platformy startowe dla nowych pomysłów, Poddziałanie 1.1.2 Rozwój startupów w Polsce Wschodniej.

 

13.11.2025 / 17:06
StoryEditor
Zarządzał siecią Jula, teraz zrealizuje projekty dla Obi. Tomasz Wienke nowym nabytkiem niemieckiego operatora
Tomasz Wienke, nowy nabytek sieci Obi (fot. Obi)

Tomasz Wienke, dawniej związany m.in. z takimi firmami i sieciami jak Praktiker, Jula i Majster Budowlane ABC, dołączył do sieci Obi. Menedżer objął w firmie stanowisko dyrektora projektu.

"Przede mną nowy etap, pełen wyzwań, inspiracji i wspólnego kształtowania przyszłości branży DIY" - przekazał Tomasz Wienke.

Już wcześniej menedżer zapowiadał: "Gdy na...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.11.2025 / 10:11
StoryEditor
Masowy strajk w Starbucksie. Protest rozlewa się na wiele lokali w całych USA
Kawiarnia sieci Starbucks (fot. mat. prasowe)

W jednym z najbardziej rozpoznawalnej sieci kawiarni w Stanach Zjednoczonych rozpoczął się bezterminowy strajk. Protest obejmuje dziesiątki miast i dziesiątki lokali, a jego celem jest zwrócenie uwagi na codzienne problemy, z którymi muszą się mierzyć pracownicy. Co doprowadziło do jednej z największych akcji sprzeciwu w historii sieci?

Starbucks Workers United rozpoczął bezterminowy strajk w 65 punktach w USA. Akcja odbywa się w co najmniej 25 miastach i stanowi trzeci protest od powstania związku w 2021 rok...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 93% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

27. listopad 2025 09:20