17.10.2019/13:32

Rodzime znaczy lepsze. Polacy gotowi płacić więcej za naszą żywność

Ponad 60 proc. Polaków deklaruje, iż jest gotowych zapłacić więcej za rodzimą żywność wytworzoną w sposób ekologiczny,  blisko 30 proc. zwraca uwagę na polskie pochodzenie produktu, a aż 94 proc. uważa, że polskie towary smakują lepiej. Takie są wyniki pierwszego raportu wchodzącego w skład cyklu badań opinii publicznej w projekcie Polski Monitoring Opinii.

Coraz częściej rodzime towary stają się polskim znakiem rozpoznawczym w innych krajach. Potwierdzają to dane Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Od początku 2019 roku. kontynuowana jest wzrostowa tendencja w eksporcie towarów rolno-spożywczych. Wartość eksportu towarów rolno-spożywczych w okresie styczeń - czerwiec 2019 r. wyniosła 15,4 mld euro i była o ponad 8 proc. wyższa niż rok wcześniej. Jednocześnie import ukształtował się na poziomie 10,4 mld euro, o około 5 proc. wyższym niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W rezultacie dodatnie saldo wymiany zwiększyło się o około 17 proc., do 5 mld euro.

Jak przekonują eksperci, rosnąca produkcja oraz eksport rodzimych produktów to efekt ich wysokiej jakości, którą coraz częściej doceniają również Polacy, choć głównym kryterium zakupowym nadal pozostaje cena – tak deklaruje 58 proc. respondentów. Z kolei odpowiednio 38 proc. badanych uważa, że czynnikiem determinującym intencje zakupowe jest zarówno skład produktu, jak i data jego przydatności. Patriotyzm konsumencki objawiający się wyborem rodzimych produktów deklaruje co trzeci Polak.

- Polacy wciąż kierują się ceną przy wyborze produktów, aczkolwiek fakt, że są w stanie zapłacić więcej za polską żywność wytworzoną w sposób ekologiczny (69 proc. respondentów) pozwala patrzeć z optymizmem na sytuację producentów. – twierdzi Marcin Duma, prezes IBRiS - Co równie istotne, większość Polaków utożsamia rodzime towary z dobrym smakiem (94 proc.), bezpieczeństwem dla konsumenta (84 proc.) oraz posiadaniem odpowiednich wartości odżywczych (81 proc.) – potwierdza to rosnącą reputację naszych towarów na krajowym rynku – dodaje Marcin Duma.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-6 października 2019 r. przez Fundację IBRiS metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na próbie reprezentatywnej 1100 pełnoletnich mieszkańców Polski. Cały projekt to wspólna inicjatywa PKO Banku Polskiego, Fundacji Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) oraz Forum Zrównoważonej Technologii. 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.