01.07.2016/13:54

Rośnie popularność płatności bezgotówkowych

Większość Polaków jest otwarta na nowinki technologiczne w obszarze płatności i aktywnie z nich korzysta – wynika z badania przeprowadzonego przez MasterCard we współpracy z domem badawczym Maison & Partners.

Wnioski z badania otwartości polskich internautów na innowacyjne metody płatności są naprawdę ciekawe. Wynika z nich, że Polacy są już oswojeni z płatnościami bezgotówkowymi, a szczególnie polubili te zbliżeniowe. Większość z nas wykazuje też postawę otwartości wobec najbardziej innowacyjnych form płatności, takich jak portfele cyfrowe czy płatności mobilne. Polscy klienci czują się bezpiecznie, płacąc bezgotówkowo, a najważniejsze jest dla nich, by płacić za zakupy w sposób wygodny (64 proc. wskazań) i szybki (62 proc.). Bezpieczeństwo wcale nie jest wymieniane na pierwszym miejscu – wskazuje na nie „zaledwie” 42 proc. respondentów.

Skoro mowa o bezpieczeństwie, to płacenie kartą jest postrzegane jako bezpieczniejsze (68 proc. wskazań dla płatności stykowych i 50 proc. dla zbliżeniowych) niż wypłacanie pieniędzy z bankomatu (35 proc. odpowiedzi).

Potrafimy żyć bez gotówki

Karty płatnicze stały się dla Polaków powszechne i traktujemy je jako standard. Szczególną popularnością cieszą się szybkie i proste płatności zbliżeniowe. Prawie połowa (49 proc.) uczestników badania MasterCard deklaruje, że częściej płaci karta niż gotówką, w porównaniu z 31 proc. ankietowanych, którzy preferują gotówkę. Również blisko połowa (46 proc.) uznała, że gdyby od jutra nie było możliwości płacenia gotówką, a jedynie kartą zbliżeniową, to nadal byłoby to dla nich wygodne. Zdecydowana większość badanych deklaruje, że ma co najmniej jedną kartę. Spośród „ukartowionych” konsumentów 85 proc. aktywnie korzysta z karty debetowej, 12 proc. z karty kredytowej, a jedynie 4 proc. z karty przedpłaconej (pre-paid).

Przełomowym momentem dla rozwoju polskiego rynku płatności kartami było wprowadzenie płatności zbliżeniowych – uważa Dominika Maison, „partner w firmie badawczej, która przygotowała na zlecenie MasterCard raport dotyczący nowych form płatności bezgotówkowych. – Zniknęła bariera psychologiczna, która powodowała, że w obawie przed zniecierpliwieniem osób czekających w kolejce wiele osób wolało zapłacić w sklepie gotówką zamiast kartą. Dzięki kartom zbliżeniowym ten dyskomfort zniknął – wyjaśnia badaczka.

Wyprzedzamy Amerykanów

Badanie potwierdza, że płatności bezgotówkowe systematycznie wypierają gotówkę. Już 49 proc. posiadaczy kart częściej płaci kartą niż gotówką. – Pięć lat temu kartą płaciło się sporadycznie – na stacji benzynowej lub przy zakupach na wyższe kwoty, np. powyżej 500 zł. Dziś to gotówka jest dla wielu osób okazjonalną formą płatności – podkreśla Dominika Maison.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.