19.02.2021/17:03

Na rynku kosmetyków rządzą Rossmann i Biedronka, później długo, długo nic

78 proc. kosmetyków w Polsce sprzedawanych jest w sklepach stacjonarnych, w tym 32 proc. w ogólnospożywczych, wśród których dominują dyskonty (18 proc.). Pozostałe 46 proc. to pozostałe sklepy, z tego 40 proc. to drogerie, a 4 proc. apteki. Sprzedaż internetowa stanowi 11 proc., a bezpośrednia 10 proc. obrotów detalicznych – wynika z raportu Banku Santander.

Według szacunków PMR zdecydowanym liderem sprzedaży detalicznej w Polsce w 2018 r. był Rossmann z udziałem rynkowym na poziomie 22,7 proc. Drugie miejsce zajmowała sieć dyskontów Biedronka z udziałem 8,7 proc. Obroty kolejnych dystrybutorów stanowiły poniżej 4 proc. wartości rynku.

Warto zwrócić uwagę na postępującą koncentrację dystrybucji detalicznej. Udział pięciu największych w danym roku dystrybutorów wzrósł między rokiem 2015 a 2018 z 36,2 proc. do 41,4 proc. (z wyłączeniem Avon z uwagi na jego specyfikę). Zdaniem ekspertów Santander Bank tendencja ta może stanowić zagrożenie uzależniania sprzedaży producentów od największych detalistów.

Pandemia przełożyła się na wzrost udziału e-commerce w sprzedaży detalicznej, choć był on wyraźnie mniejszy po wiosennym lockdownie. Według GUS w styczniu i lutym 2020 r. dla sprzedaży detalicznej w kategorii „farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny” wynosił średnio 4,7 proc., w kwietniu wzrósł do 10 proc., a w drugiej połowie roku wahał się między 5,1 a 5,6 proc. (poza listopadowym szczytem przedświątecznym, gdy urósł do 7,4 proc.).

Krajowy rynek szeroko pojętych produktów do pielęgnacji i urody rośnie nieprzerwalnie od 2006 r. W 2019 r. jego wartość oceniano na 19,4 mld zł. Euromonitor International przewiduje, że rok 2020 zakończył się spadkiem o 5,7 proc., ale już w 2021 r. obroty na poziomie handlu detalicznego mają wrócić do wartości sprzed kryzysu. Do 2024 r. jego wartość powinna wzrosnąć do 22,1 mld zł.

Euromonitor International szacował wartość segmentu kosmetyków masowych w 2019 r. na 14,4 mld zł. Liderem był L’Oreal z udziałem na poziomie 10 proc. Najbardziej w segmencie wrosła sprzedaż masek do twarzy (+37 proc.). Cały rynek powinien rosnąć do 2024 w średnim rocznym tempie 3 proc. (stagnacja w cenach stałych).

Z uwagi na niepewność i większą skłonność konsumentów do oszczędności w czasie kryzysu spadek sprzedaży kosmetyków super premium w tym czasie był znacznie bardziej dotkliwy w relacji do masowych. Segment skurczył się o 17 proc. z 998 mln zł w 2019 r. do 883 mln zł w 2020 r. Najbardziej spadła sprzedaż perfum, najmniej masek do twarzy (-9 proc.).

Liderem segmentu jest L’Oreal z udziałem na poziomie 30 proc., za nim są Chanel (12,5 proc.) i Paco Rabanne (11,6 proc.). Do wiodących marek należą Giorgio Armani (13,8 proc.), Chanel (12,5 proc.) i Yves Saint Laurent (8,4 proc.). Prognoza zakłada wzrost segmentu średnio rocznie o 7 proc. do 2024 r. (4 proc. w cenach stałych).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także