27.12.2018/15:59

Rosyjski Magnit: gastronomia i apteki napędzają handel detaliczny

Firma Magnit zarządzająca jedną z największych sieci detalicznych w Rosji testuje nowy format supermarketów ze strefą gastronomiczną. Mocniej wchodzi też w biznes apteczny.

Rosyjski detalista Magnit rozpoczął pilotaż nowego formatu sklepów ze strefą gastronomiczną. Bary z daniami gotowymi do spożycia na miejscu działają obecnie w trzech supermarketach Magnit. Jeden z nich znajduje się w Solikamsku, w Permskim Kraju, zaś pozostałe dwa działają na terenie Krasnodarskiego Kraju.

Planuje się, że po podsumowaniu tego pilotażowego projektu, przedsiębiorstwo podejmie decyzję w sprawie dalszego rozwoju nowego formatu sklepów.

Próba wejścia na rynek gastronomiczny to odpowiedź na działanie konkurencji. Przypomnijmy, że w Rosji tego typu projekty (sprzedaż detaliczna połączona z własną ofertą gastronomiczną) są rozwijane przez takie sieci handlowe jak IKEA, Auchan, Globus i Azbuka Wkusa (ros. abecadło smaku). Właściciele tej ostatniej sieci latem tego roku otworzyli w marketach restauracje z obsługą kelnerską.

To nie jedyne strategiczne posunięcie rosyjskiego giganta detalicznego w ostatnim czasie. Firma rozwija się w różnych kierunkach, inwestuje m.in. w apteczny biznes. W ciągu ostatnich miesięcy 2018 roku spółka kupiła aktywa dwóch firm zajmujących się dystrybucją produkcji farmaceutycznej.

We wrześniu tego roku spółka córka Magnita, firma Tander nabyła 100 proc. udziałów w moskiewskiej spółce Farmasistems, działającej w branży farmaceutycznej. Przedstawiciele rosyjskiego detalisty tłumaczyli wówczas, że kupno tej firmy jest związane z rozwojem własnej sieci aptek. Na początku grudnia rosyjski gigant spożywczy poinformował o kupnie kolejnego dystrybutora farmaceutycznego - SIA Group, który współpracuje z ponad 250 wiodącymi producentami z Rosji, Europy, Stanów Zjednoczonych, Indii i Japonii.

Własna sieć apteczna w strukturach firmy to stosunkowo nowy kierunek działalności spółki Magnit – projekt pilotażowy w ramach którego otworzono 51 aptek przy marketach spożywczych został uruchomiony w 2017 roku. Testy pokazały, że zapotrzebowanie konsumentów na tego typu placówki handlowe jest duże. Towary i środki lecznicze w aptekach sieci zlokalizowanych przy sklepach sieci kupuje co dziesiąty klient, który robi zakupy spożywcze.

Magnit należy do czołówki rosyjskich detalistów. Według stanu na 30 czerwca br. spółka zarządza siecią liczącą 16 960 sklepów. Najwięcej jest osiedlowych sklepów – około 12,5 tys. Strukturę sieci tworzy też 244 hipermarketów, 213 supermarketów oraz 4 tys. drogerii pod szyldem Magnit Kosmetik.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.