03.07.2018/23:10

RUCH ucieka od sprzedaży prasy i stawia na usługi oraz e-commerce

Sytuacja na rynku prasy jest coraz trudniejsza. Od lat odnotowuje się na nim spadki i jest to stała tendencja. Począwszy od 2012 roku rynek sprzedaży prasy w ujęciu egzemplarzowym zmniejszył się o ponad 35 proc. Tendencja ta ma bezpośredni wpływ na wszystkie podmioty działające w tradycyjnym obszarze mediów, w tym wydawców i dystrybutorów prasy. Tendencje te mają potężny wpływ na spółkę RUCH z uwagi na znaczący udział prasy w strukturze przychodów (47 proc.) i historycznie ukształtowaną strukturę dostaw prasy do mniejszych miejscowości i rozdrobnionych punktów sprzedaży.

Firma szuka rozwiązań, które pozwolą jej zminimalizować wpływ na wyniki firmy negatywnych trendów na rynku prasy. - Od 2011 roku wdrażamy rozwiązania mające na celu minimalizację skutków tej negatywnej dla nas tendencji. Staramy się wykorzystać nowe możliwości biznesowe stawiając m.in. na rozwój usług kurierskich i logistyki kontraktowej. Naszym flagowym produktem jest Paczka w Ruchu. Nie zapominamy też o rozbudowie oferty w sieci detalicznej, czyli kioskach RUCH-u. Systematycznie rozwijamy i dostosowujemy asortyment do oczekiwań klientów indywidualnych – mówi Marek Podstawa, wiceprezes zarządu RUCH S.A.

Od lipca 2017 roku pośrednio głównym udziałowcem spółki RUCH jest Igor Chalupec, który w restrukturyzację firmy zaangażowany jest od momentu jej prywatyzacji w 2010 roku. Igor Chalupec zdecydował się na transakcję pośredniego nabycia spółki od amerykańskiego funduszu Eton Park Capital w momencie, gdy poprzedni właściciel podjął decyzję o zamknięciu funduszu i globalnej wyprzedaży aktywów. Celem tej transakcji było i pozostaje utrzymanie na rynku jednej z najstarszych polskich firm, z ogromnymi tradycjami. Obecność polskiego właściciela stworzyła szansę na jej dalszy rozwój i dokończenie restrukturyzacji firmy.

- Patrząc na drogę, którą RUCH pokonała od początku procesu restrukturyzacji, udało się osiągnąć naprawdę wiele. Przez te kilka lat spółka z sukcesem przeprowadziła radykalną redukcję kosztów, restrukturyzację aktywów (w tym sprzedaż lub likwidację przynoszących wcześniej ogromne straty działalności hurtowej FMCG i sieci kawiarni iCoffee), konsolidację operacyjną, a także informatyzację i optymalizację wszystkich segmentów biznesowych – mówi Marek Podstawa.

I dodaje: - Konsekwentnie realizowany program optymalizacji kosztów oraz program inwestycyjny w kwocie  195 mln zł przełożyły się na poprawę wyniku EBITDA ze 111,7 mln zł straty w 2012 r., na 5,3 mln zł dodatniej EBITDA w 2016 r. Strata w 2017 r. była pochodną znacznego pogorszenia rynku prasy w 2017 r. i wzrostu kosztów logistyki spowodowanych sytuacją na rynku pracy (wzrost kosztów pracy) i paliwa. Czynniki te spowodowały stratę na działalności kolportażowej (detal i usługi logistyczne odnotowały łącznie zysk operacyjny na poziomie 23,8 mln zł), której zredukowanie jest obecnie jednym z najistotniejszych celów spółki

Władze spółki wskazują, że w nadchodzących latach firma RUCH S.A. będzie kontynuowała przyjętą strategię, rozwijając szereg usług logistycznych, w szczególności dla przedsiębiorstw z sektora e-commerce. Zdaniem przedstawicieli firmy obszary takie jak usługi kurierskie, e-fulfilment oraz rozwiązania omni-channel rosną bardzo dynamicznie (wzrost liczby obsłużonych paczek z 1,3 mln w 2015 r. do planowanych 10 mln w 2018 r.) i osiągają wysoką rentowność, dając potencjał wzrostu wartości spółki.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.