23.09.2016/09:18

Rusza kolejna kampania nawołująca Polaków do brania paragonów fiskalnych

Ministerstwo Finansów startuje z kolejną ogólnopolską kampanią informacyjną, która ma na celu uświadomić Polakom, z czym wiąże się niewydawanie paragonów fiskalnych i niezabieranie ich ze sobą. Tym razem kampania skupi się na stacjach paliwowych. Akcja informacyjna prowadzona będzie do listopada.

Resort finansów w komunikacie podkreśla, że analizując mechanizmy występujące w szarej strefie odnotowuje coraz częstsze sygnały o nadużyciach występujących właśnie na stacjach paliw.

Jedną z najczęstszych nieprawidłowości jest niewydawanie paragonu fiskalnego nieuważnemu klientowi lub zbieranie nieodebranych przez klienta paragonów fiskalnych. Proceder ten może mieć dalsze konsekwencje polegające na wystawianiu tzw. „pustych” faktur na podstawie niewydanych lub nieodebranych paragonów fiskalnych. Uczestniczą w nim zarejestrowane i legalnie działające podmioty.

„Puste” faktury to faktury niedokumentujące rzeczywistych zdarzeń gospodarczych, mające na celu m.in. zawyżenie kosztów w działalności gospodarczej oraz zwiększenie podatku naliczonego. Dokumenty te następnie są przekazywane „umówionym” podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w celu wygenerowania niemających odzwierciedlenia w rzeczywistości kosztów działalności, a także nienależnego podatku naliczonego. Takie działania godzą w uczciwych przedsiębiorców, którym trudniej jest konkurować z oszustami osiągającymi nienależne korzyści.   

– Chcemy uczulić podatników na nadużycia związane z wyłudzaniem podatku VAT. Wystarczy, że każdy z nas tankując paliwo zabierze ze sobą paragon fiskalny, by zapobiec takim sytuacjom. Ważne jest dla nas nawiązanie współpracy z branżą paliwową, dla której również ta kwestia jest ważna. Dlatego partnerami kampanii są między innymi Polska Izba Paliw Płynnych oraz Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego – mówi wiceminister finansów Leszek Skiba.

W ramach kampanii uruchomiona zostanie zakładka na stronie mf.gov.pl poświęcona kampanii, w której znajdą się m.in. materiały informacyjne do pobrania np.  dla przedsiębiorców. Dzięki współpracy z organizacjami branżowymi: Polską Organizacją Przemysłu i Handlu Naftowego oraz Polską Izbą Paliw Płynnych, na stacjach benzynowych należących do ich członków pojawią się materiały informacyjne w postaci plakatów. Plakaty, a także plansze wyświetlane na monitorach będą widoczne też w salach obsługi podatnika w urzędach i izbach skarbowych w całej Polsce. Na stronach internetowych publikowane będą banery kierujące na dedykowaną kampanii zakładkę.

Uzupełnieniem kampanii będzie ogólnopolska akcja realizowana na wielkoformatowych ekranach wizyjnych rozmieszczonych w wybranych lokalizacjach na terenie całego kraju. Nośniki umieszczone będą w miejscach o dużym natężeniu ruchu, szczególnie samochodowego. Kampania będzie prowadzona przy aktywnym wsparciu rzeczników prasowych wszystkich izb skarbowych. Do współpracy ministerstwo zaprosiło także Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz Policję.  Kampania skierowana jest do ogółu konsumentów i podatników, ze szczególnym naciskiem na kierowców. Ponadto skierowana jest do przedsiębiorców i organizacji branżowych działających w sektorze paliw płynnych.

Działania informacyjne i edukacyjne prowadzone będą równolegle do nowelizacji ustawy o VAT i akcyzie, stanowiącej tzw. pakiet paliwowy. Nowe rozwiązania, zdaniem MF, zdecydowanie ograniczą możliwość dokonywania oszustw podatkowych w obrocie wewnątrzwspólnotowym i przyczynią się do zwiększenia legalnej sprzedaży paliw oraz bezpieczeństwa ich nabywców.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.