05.04.2017/17:11

Ruszył program upowszechniania płatności bezgotówkowych

Z początkiem kwietnia br. został uruchomiony Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, realizowany przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z KIR. Opłaty związane z czynnościami urzędowymi będą przyjmowane w terminalach płatniczych POS i przez usługę WebPOS Paybynet. Docelowo Program ma objąć wszystkie urzędy w Polsce.

Płatności bezgotówkowe to jeden z silniejszych instrumentów ograniczenia szarej strefy. Szczególnie, gdy dostęp do konta bankowego ma już większość z 16 mln osób pracujących w Polsce, a liczba umów umożliwiających klientom indywidualnym korzystanie z bankowości przez internet wynosi ponad 33 mln. Udział transakcji bezgotówkowych cały czas rośnie, choć utrzymuje się poniżej 40 proc. jeżeli chodzi o wartość transakcji kartami płatniczymi. Nadal wypłacamy dużo gotówki często po to, żeby wydać ją w miejscach, gdzie można zapłacić kartą lub telefonem.

Rozbudowanie infrastruktury płatniczej i sieci akceptacji kart płatniczych pomoże zwiększyć popularność płatności elektronicznych i ograniczyć płatności gotówkowe, co z kolei przyczyni się do obniżenia pasywnej szarej strefy.

Chociaż obrót bezgotówkowy staje się coraz bardziej powszechny, obecnie tylko ok. 10 proc. jednostek samorządu terytorialnego umożliwia dokonywanie tego rodzaju płatności. Aby poprawić tę sytuację Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową S.A. uruchomiło Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej. Jednym z planowanych działań jest wprowadzenie możliwości płacenia kartą i telefonem w urzędach jednostek samorządu terytorialnego, urzędach wojewódzkich i Policji. Płatności te będą dokonywane przez terminale płatnicze lub poprzez bankowość mobilną z wykorzystaniem usługi WebPOS Paybynet.

Program jest skierowany do wszystkich urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych. W kolejnym kroku objęta zostanie nim również Policja, gdzie planowane jest udostępnienie możliwości opłacania mandatów w terminalach POS.

Urzędy uczestniczące w Programie zostaną wyposażone – w zależności od wybranego rozwiązania – w terminale płatnicze POS oraz/lub w usługę WebPOS Paybynet do płatności mobilnych. Płatności mobilne będą mogły być realizowane przez klientów za pomocą  BLIK oraz aplikacji PeoPay.  

Płatności z użyciem karty płatniczej lub telefonu będą odbywać się w urzędzie tak samo, jak w dowolnym sklepie wyposażonym w terminal POS. Z kolei WebPOS Paybynet umożliwi przyjęcie płatności telefonem bezpośrednio przy stanowisku obsługi klienta. Dzięki wykorzystaniu usługi uruchamianej w przeglądarce internetowej nie będzie konieczności instalacji dodatkowych urządzeń.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.