17.10.2016/13:29

Ruszyła kampania promująca tradycję w produkcji serów

Ruszyła trzyletnia kampania „Tak smakuje Dolce Vita” promująca najwyższą jakość, długoletnią tradycję oraz odpowiedzialność w produkcji serów. Ambasadorami kampanii są trzy doskonale znane na całym świecie włoskie sery: Parmigiano Reggiano, Asiago i Gorgonzola.

Program trwający od 2016 do 2019 roku będzie realizowany nie tylko w naszym kraju. Oprócz Polski kampania będzie przebiegała również w Austrii, Czechach i na Węgrzech. Program będzie realizowany poprzez wydarzenia i inicjatywy z zakresu public relations oraz działania mające na celu zwiększenie świadomości społecznej wśród głównych sprzedawców detalicznych, tradycyjnego kanału sprzedaży i branży Horeca oraz poprzez obecność w prasie i w internecie.

Cele programu to przede wszystkim wzmocnienie wartości znaków jakości i uświadomienie konsumentów oraz podmiotów z sektora HoReCa w zakresie ogólnych cech i zalet znaków jakości.

Gwarantowana jakość  produktów została ujęta w unijnych oznaczeniach: ChNP (Chroniona Nazwa Pochodzenia), ChOG (Chronione Oznaczenie Geograficzne) i GTS (Gwarantowana Tradycyjna Specjalność), które są wspólne pod względem formy graficznej i treści dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej oraz są przypisane do produkcji rolnej i rolno-spożywczej charakteryzującej się wysoką jakością.


Znakiem CHNP (chroniona nazwa pochodzenia) oznacza się produkt pochodzący z określonego miejsca, regionu lub kraju, którego jakość lub cechy charakterystyczne są w istotnej lub wyłącznej mierze zasługą szczególnego środowiska geograficznego, na które składają się czynniki naturalne i ludzkie oraz którego etapy produkcji, przetwarzania i przygotowania odbywają się na określonym obszarze geograficznym zgodnie ze ścisłymi zasadami produkcji określonymi w specyfikacji produktu.


Znakiem CHOG (chronione oznaczenie geograficzne) oznacza się produkt pochodzący z określonego miejsca, regionu lub kraju, którego określona jakość, renoma lub inna cecha charakterystyczna w głównej mierze wynika z tego pochodzenia geograficznego oraz którego przynajmniej jeden etap produkcji odbywa się na tym określonym obszarze geograficznym. W 2016 roku w Unii Europejskiej zarejestrowanych było 663 produktów z oznaczeniem CHNP i 766 produktów CHOG. Włochy są krajem europejskim o największej liczbie produktów rolno-spożywczych, których nazwy pochodzenia lub oznaczenia geograficzne zostały uznane przez Unię Europejską (zarejestrowano 282 CHNP i CHOG).


Ser Asiago produkowany jest na obszarze ciągnącym się od nawadnianych pól doliny Padu po górskie pastwiska Płaskowyżu Asiago i Trydentu. Obszar produkcji mleka i sera Asiago DOP (o chronionej nazwie pochodzenia) obejmuje cztery prowincje: Vicenza, Trydent oraz część Padwy i Treviso.  Ser Asiago jest wytwarzany z mleka pochodzącego z gospodarstw rolnych i całkowicie przetwarzany na wysokości ponad 600 metrów n.p.m., dlatego przysługuje mu dodatkowe oznaczenie „wyrób górski”. Tylko Asiago produkowany na tym obszarze jest autentycznym serem Asiago DOP (o chronionej nazwie pochodzenia).

Ser Asiago Fresco (Asiago świeży), zwany również Asiago pressato (Asiago prasowany), jest produkowany z mleka pełnego i dojrzewa przez co najmniej 20 dni. Asiago jest biały lub lekko słomkowy, ma widoczne, nierównomierne dziury i smak świeżego mleka. Jest delikatny, przyjemnie rozpływa się w ustach, pozostawiając nieodparty, słodki i lekko kwaśny posmak.

Ser Asiago Stagionato (Asiago dojrzewający), zwany również Asiago d’allevo (Asiago dojrzały), jest produkowany z mleka częściowo odtłuszczonego i dojrzewa od 3 do ponad 15 miesięcy. Ma słomkowy kolor. Ser ma dziury o małej lub średniej wielkości oraz mocny i pikantny smak, który wzmacnia się w miarę dojrzewania.


Parmigiano Reggiano (Parmezan) jest bardzo znanym i cenionym na całym świecie serem. Jest wytwarzany z surowego mleka krowiego, jest częściowo odtłuszczony i ma twardą, drobnoziarnistą masę. Żółto-słomkowy kolor sera jest bardziej lub mniej intensywny. Skórka jest koloru naturalnie słomkowego. Ser charakteryzuje się aromatycznym, delikatnym smakiem. Czasami bardziej dojrzałe wersje sera są pikantne.

Minimalny okres dojrzewania Parmigiano Reggiano wynosi 12 miesięcy (okres selekcji i oznaczania znakiem pochodzenia), średni termin spożycia przekracza 24 miesiące (a nawet ponad 30 miesięcy).

Wyjątkowość Parmigiano Reggiano zawdzięczamy regionowi produkcji sera oraz wiedzy i doświadczeniu produccentów. Jest produkowany przy użyciu tych samych składników (mleka, soli, podpuszczki, bez żadnych dodatków) tak samo jak dziewięć wieków temu. Parmigiano Reggiano jest produkowany wyłącznie w prowincjach Parma, Reggio Emilia, Modena oraz w części prowincji Mantua i Bolonia, na równinach, wzgórzach i górach położonych między rzekami Pad i Reno.

Ser ten jest bogaty w aminokwasy podstawowe i lekkostrawny. Ma mniejszą zawartość tłuszczu niż większość innych serów, ponieważ jest produkowany z mleka częściowo odtłuszczonego.


Gorgonzola jest serem niegotowanym o „marmurkowej fakturze”, wytwarzanym z mleka pochodzącego z obszaru chronionej nazwy pochodzenia. Gorgonzola charakteryzuje się wysoką zawartością minerałów i witamin. Na przykład, 100 g produktu jest równoważne wartości energetycznej 314 kcal równej 1299 kj. Stwierdzono także, że podobnie jak w przypadku serów pleśniowych smak i szczególny aromat sera Gorgonzola wywołuje reakcję sensoryczną pobudzającą wydzielanie żółci i soku trzustkowego, który ułatwia trawienie tłuszczów i białek.

Ser jest kremowy i miękki o charakterystycznym i szczególnym smaku. Ser „typu łagodnego” jest lekko pikantny. Ser „typu ostrego” ma wyraźniejszy i mocniejszy smak, a jego masa ma bardziej „marmurkową fakturę”, jest twarda i krucha. Oba rodzaje sera są produkowane z pasteryzowanego mleka pochodzącego od krów w oborach znajdujących się na obszarze pochodzenia. Dojrzewanie trwa co najmniej 50 dni w przypadku sera łagodnego i ponad 80 dni w przypadku sera ostrego.

Zgodnie z prawem i tradycją ser Gorgonzola jest produkowany tylko w dwóch włoskich regionach obejmujących tylko następujące prowincje: Novara, Vercelli, Cuneo, Biella, Verbano Cusio Ossola oraz terytorium Casale Monferrato w Piemoncie i Bergamo, Brescia, Como, Cremona, Lecco, Lodi, Mediolan, Monza, Pawia i Varese w Lombardii.

Kampania finansowana przy wsparciu Unii Europejskiej oraz Republiki Włoskiej.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.