07.12.2016/23:11

Rynek FMCG w Polsce wart jest 255 mld zł

Rynek FMCG w Polsce w 2015 r. wart był blisko 244,5 mld PLN, a jego szacowana wartość w tym roku wyniesie 255 mld PLN, co implikuje wzrost na poziomie 4,3% r/r, co jak podkreślają analitycy DM PKO BP jest istotnie powyżej 6 letniej średniej (CAGR 2,6%).

Opublikowane ostatnio wskaźniki inflacji potwierdzają, że długi okres deflacji w Polsce (jednej z najdłuższych i najgłębszych w UE) dobiega końca. Długo oczekiwany powrót inflacji powyżej zera następuje jednak bardzo powoli. Biorąc pod uwagę, że indeks FAO (w PLN) rośnie najszybciej od początku 2012 r., spodziewamy się, że inflacja cen żywności przyspieszy w kolejnych miesiącach z największym wkładem pochodzącym z cen cukru, mięsa i ryb.

Wzrost wartości rynku FMCG w latach 2014-2015 pomimo deflacji cen żywności i napojów alkoholowych miał miejsce dzięki rosnącym wolumenom. Jednocześnie zwracamy uwagę, że sprzedaż detaliczna towarów konsumpcyjnych zachowuje się stabilniej niż towarów niekonsumpcyjnych.

Według GUS, sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych w cenach stałych rosła w 2015 r. w średniomiesięcznym tempie 1,7%.

Wydatki konsumpcyjne w Polsce napędzane są przez stabilny wzrost płac, zatrudnienia i spadające bezrobocie. Od początku 2016 r. średni miesięczny wzrost płac według GUS wyniósł 4,6%, podczas gdy średni miesięczny wzrost zatrudnienia w przedsiębiorstwach wyniósł 1,0%, a średni miesięczny wzrost funduszu płac w okresie styczeń-październik kształtował się na poziomie 5,7%.

W konsekwencji obserwujemy wzrost dochodów rozporządzalnych gospodarstw domowych, który nieprzerwanie rośnie w Polsce od 2012 r. i który przekłada się pozytywnie na dynamikę sprzedaży detalicznej.

Aktualne programy rządowe poprawiają dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem. W 2016 r. zapowiadane wydatki rządowe wyniosą około 25 mld PLN, w tym 15-17 mld PLN z programu 500 plus, którego celem jest poprawa sytuacji demograficznej w Polsce. Dodatkowo w 2017 r. dojdzie około 5-6 mld PLN na ten program. Ponadto rząd zapowiada także zwiększenie kwoty wolnej od podatku do 8 tys. PLN, co jednak zostanie wprowadzone najwcześniej od 2018 r.

Od końca 2013 r. istotnie poprawia się wskaźnik zaufania konsumentów w Polsce, który oznacza, iż konsumenci zaczęli wydawać więcej, głównie ze względu na większą ufność w pozytywną sytuacje gospodarczą, bezpieczeństwo miejsc pracy i dochodów.

Wskaźnik bazuje na założeniu, że większa ufność konsumencka oznacza wzrost gospodarczy, który przekłada się następnie na większą ilość wydanych pieniędzy oraz wzrost konsumpcji. Niższa ufność spowoduje nadejście spowolnienia gospodarczego, przez co konsumenci są skłonni mniej wydawać.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.