01.09.2016/15:57

Rynek handlu spożywczego wzrośnie do 2020 r. o ponad 20 mld zł

Wartość całego rynku handlu spożywczego w Polsce w 2015 roku wyniosła prawie 210 mld zł. Z prognoz opublikowanych w najnowszym raporcie firmy Roland Berger wynika, że do 2020 r. rynek ten rozrośnie się o kolejnych ponad 20 mld zł i jego łączna wartość przekroczy 230 mld zł. Oznacza to średnioroczną stopę wzrostu rzędu 1,7 proc.

Analitycy wspomnianą stopę wzrostu określają mianem "umiarkowanej". Zakładają, że wzrost rynku spożywczego wyniesie 2,1 proc. w latach 2016-2017, ale już tylko 1,4 proc. w latach 2018-2020. - Spowolnienie tempa wzrostu w porównaniu do ostatnich pięciu lat wynika ze spowalniającego wzrostu cen żywności oraz prognozowanego spadku spożycia indywidualnego w nadchodzących latach - podkreślają eksperci.

Wzrost rynku handlu spożywczego w ostatnich latach to wynik rozrastania się segmentu handlu nowoczesnego, często kosztem handlu tradycyjnego, który skurczył się z 60 mld zł na początku dekady do 40 mld zł w minionym roku. Firma Roland Berger szacuje, że w latach 2010-2020 wzrost segmentu handlu nowoczesnego wyniesie średniorocznie 5 proc., podczas gdy w tym samym ujęciu czasowym segment tradycyjny kurczyć się będzie średnio o 4,5 proc.

Jeśli te prognozy się sprawdzą, to - według metodologii stosowanej przez Rolanda Bergera - na koniec dekady udziały handlu nowoczesnego w całym rynku handlu spożywczego w Polsce wzrosną aż do 84 proc. Na handel tradycyjny w 2020 r. przypadnie jedynie 20 proc. rynku (dane te nie uwzględniają sprzedaży internetowej).

Analitycy zauważają, że ekspansja handlu nowoczesnego w ostatnich latach spowodowana była głównie rozwojem sklepów convenience i dyskontów. - Segmenty dyskontowe oraz convenience wzrosły dzięki dopasowaniu strategii do mieniających się trendów konsumenckich preferujących bliskość sklepu oraz relatywnie niskie ceny - oceniają eksperci firmy Roland Berger.

W raporcie firmy przeczytać można, że pod względej efektywności, mierzonej zarówno sprzedażą na metr kwadratowy, jak i na pracownika, liderem są sklepy dyskontowe, które wyprzedzają sklepy convenience. Niższe wartości wskaźników efektywności notują natomiast hipermarkety i supermarkety.

Na podstawie oceny preferencji konsumentów eksperci Rolanda Bergera stwierdzają, że najbardziej odpowiadającym obecnym trendom rynkowym są sklepy typu convenience i dyskonty. - Strategia lidera segmentu dyskontów zmienia się zgodnie z oczekiwaniami klientów, które dotyczą bliskości sklepu oraz szerokości asortymentu - czytamy w raporcie.

Wśród największych sieci dostrzegalne są także działania dywersyfikujące. Obejmują one przede wszystkim poszerzanie asortymentu o produkty wysokiej jakości, polepszanie doświadczenia klienta poprzez testowanie nowych formatów sklepowych, wprowadzaniu rozwiązań cyfrowych oraz agresywne działania marketingowe.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.