31.08.2020/11:41

Rynek mięsa w czasach koronawirusa. Na znaczeniu zyskuje ekologia

Obecnie producenci mięsa i jego przetworów powinni skupić się na ekologii. To silny trend w krajach, do których aktualnie eksportujemy najwięcej – mówi serwisowi wiadomoscihandlowe.pl Sebastian Sadowski-Romanov prezes firmy doradczej Itro.

Jak wpłynęła pandemia koronawirusa na eksport polskiego mięsa?
 
Sytuacja związana z COVID-19 rzutuje na eksport polskiego mięsa. Firmy muszą mierzyć się z konsekwencjami trudności związanych z przemieszczaniem się ludzi i towarów, jak również z problemami branży HoReCa, która przez kilka miesięcy była zablokowana. Przedsiębiorstwa odczuły też skutki ograniczeń w organizacji imprez masowych. To wszystko wpłynęło na obserwowane w ostatnich miesiącach spadki w sprzedaży mięsa.

Oczywiście teraz następuje powrót do normalności w hotelach i restauracjach, ale większość imprez masowych nadal jest odwołanych, a imprezy okolicznościowe mają swoje ograniczenia. Nie każdy chce je przeprowadzać na obowiązujących obecnie zasadach.

Czy dostrzega Pan zmiany w oczekiwaniach konsumentów wobec produktów mięsnych?

W czasie pandemii wzrosła wśród społeczeństwa świadomość zdrowego odżywiania, co w pewien sposób przekłada się także na branżę mięsną. Pandemia spowodowała wzrost świadomości i przypomniała nam, że podstawą dobrego zdrowia jest odpowiednie odżywianie się i zachowanie higieny.

Jakie strategie mogą pomóc producentom mięsa utrzymać się na ścieżce wzrostów w aktualnych warunkach biznesowych?

W tym ciężkim okresie szansą może być znalezienie nowych rynków zbytu bądź też większa personalizacja produkcji pod wymagania klienta. Dane statystyczne pokazują że nasi najwięksi odbiorcy to UE i USA. Są to stosunkowo bogaci klienci. Zatem możemy oferować im produkty o wyższej jakości i w lepszych cenach. Szukanie odległych rynków zbytu wiąże się z podniesieniem ryzyka handlowego. Obecnie raczej rekomendowałbym dążenie do zwiększenia ilości przetwarzanego surowca w Polsce i produkcji ekologicznych produktów – szczególnie biorąc pod uwagę trendy w krajach, do których obecnie eksportujemy najwięcej.

Jeżeli natomiast firmy nie będą rozwijać produkcji ekologicznej i wysoko przetworzonej, to z pewnością będą zmuszane do poszukiwania nowych rynków zbytu, gdzie będą konkurować ilością i ceną, a nie jakością. To strategiczne decyzje, które pozostają w kwestii zarządczych poszczególnych producentów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także