12.05.2020/16:25

Rynek opakowań w Polsce. Trend convenience napędzi popyt na wygodne produkty [RAPORT]

Eksperci Santander Bank Polska i SportData w raporcie "Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów" przewidują, że polski rynek opakowań w najbliższych latach będzie rozwijał się dynamicznie. Trzeba będzie jednak stawić czoła nowym wzywaniom prawnym oraz zwiększonej świadomości konsumentów.

W Polsce rocznie produkuje się ok. 6 mln ton opakowań, co w przeliczeniu na mieszkańca daje ok. 157 kg. To wskaźnik niższy niż ten dla Unii Europejskiej, gdzie na jednego mieszkańca przypada 180 kg opakowań. W naszym kraju, jak wynika z danych banku Santander Bank Polska, branża opakowaniowa rośnie ilościowo w tempie 10 proc. rocznie oraz wartościowo w tempie 12 proc.

Co istotne, jej udział w przetwórstwie przemysłowym wynosi ok. 3,4 proc. i jest blisko dwukrotnie większy niż średnia dla całej Unii. Jak podkreślają analitycy, to efekt tego, że Polska stała się swego rodzaju hubem produkcyjnym w tej dziedzinie.

Największa część opakowań przypada na branżę spożywczą – blisko 60 proc zużycia. Na dalszych pozycjach znajdują się branże farmaceutyczna i kosmetyczna z udziałami na poziomie odpowiednio 7 i 6 proc.

Jeżeli chodzi o samą strukturę opakowań, to blisko 40 proc. z nich przypada na tworzywa sztuczne. Papier stanowi 37 proc., metale lekkie 12 proc., a szkło 10 proc.

Jak podkreślają w swojej analizie przedstawiciele Santander Bank Polska, wspomniany wzrost zapotrzebowania na opakowania to efekt rosnącego eksportu bezpośredniego, wzrostu eksportu produktów pakowanych, a także rosnącego popytu na rynku wewnętrznym. Ten ostatni wiąże się ze sporymi zmianami trybu życia i struktury gospodarki w ostatnich latach. To m.in. efekt tego, że w handlu dominują obecnie duże sklepy i sieci, w których wiele produktów sprzedawanych jest w opakowaniach. Zmieniają się także preferencje konsumentów – ze względu na zwiększone tempo życia, coraz większa liczba osób decyduje się na kupowania dań gotowych do spożycia, a więc wariantów pakowanych. Poza tym produkty paczkowane są wygodniejsze w transporcie ich do domu.

Eksperci zwracają także uwagę na rosnącą rolę sektora e-commerce w handlu, gdzie opakowania produktów są nieodłącznym elementem.

Analitycy Santandera rysują także scenariusze i wyzwania dla branży opakowaniowej w Polsce. Popyt na opakowania nadal będzie rósł, ze względu na rosnące znaczenie trendu convenience. Zmieni się jednak struktura rynku opakowań – konsumenci chętniej będą kupować żywność w opakowaniach papierowych, niż plastikowych. Ponadto producenci opakowań, będąc pod coraz silniejszą presją społeczną, będą musieli odpowiedzieć na wyzwania związane z ochroną środowiska i zwiększyć swoje zaangażowanie w recykling. Tego będzie od nich wymagało zresztą prawo i zapisy ustawy związane z Rozszerzoną Odpowiedzialnością Producentów oraz koniecznością zapewnienia odpowiedniego udziału recyklatu w nowych opakowaniach.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.