14.09.2020/10:02

Skarga na Biedronkę za... reklamę z grillowaniem na balkonie w bloku

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na spot reklamowy sieci Biedronka, w którym przedstawiony został rozpalony grill na balkonie mieszkania w bloku. Dyskontowa sieć uniknęła jednak "kary", bowiem zespół orzekający KER stwierdził, iż nie doszło do złamania Kodeksu Etyki Reklamy.

Na nietypową skargę, rozpatrzoną w lipcu, zwrócił uwagę serwis Bezprawnik.pl. Skarżąca reklamę napisała w skardze, że w spocie Biedronki na samym dole "bardzo drobnym druczkiem napisano upomnienie o zapoznanie się z zasadami wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni, oraz korzystanie grilli elektrycznych lub bezdymnych, które rzekomo nie naruszają przepisów pożarowych". - Jest to ewidentnie zła interpretacja Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów - stwierdziła.

Jej zdaniem w świetle przywołanych przepisów grille bezdymne jak i elektryczne "są postrzegane jednakowo z  grillami węglowymi, ponieważ rozgrzewają się do wysokich temperatur i są jednoznacznie postrzegane jako bezpośrednie źródła inicjacji zapłonu innych materiałów". - Ponadto w rozporządzeniu tym zawarta jest informacja o zakazie przechowywania materiałów niebezpiecznych pożarowo na balkonach, a jak wiadomo w grillach bezdymnych wykorzystywany jest węgiel drzewny lub brykiet, a sam balkon jest miejscem gdzie często trzymane są rozwieszone ubrania lub drobne meble wykonane najczęściej z łatwopalnych tworzyw sztucznych lub drewna lub jak to przedstawiono w reklamie, wiklinowy kosz - czytamy w skardze.

Zdaniem skarżącej, reklama wprowadza odbiorcę w błąd w kwestii przepisów przeciwpożarowych oraz może być odbierana przez konsumenta jako zachęta do korzystania z grilli na balkonach, "co oprócz ryzyka pożaru wiąże się również z unoszącymi się zapachami, które mogą być nieprzyjemne dla innych mieszkańców spółdzielni".

Spółka Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci Biedronka, nie zgodziła się z tymi zarzutami. Na dowód swoich racji przywołała stanowisko Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, zgodnie z którym dozwolone jest użytkowanie grilli elektrycznych na balkonach i tarasach, ale pod warunkiem "zapewnienia wymaganych odległości tych urządzeń od materiałów palnych, a także wystroju i wyposażenia wnętrz wykonanych z materiałów palnych oraz niedopuszczenia do powstania płomienia, umożliwiającego zapalenie się tych materiałów jak również lokali (balkonów) sąsiednich".

Biedronka poszła o krok dalej i w odpowiedzi na skargę napisała, że reklama... "zachęca odbiorców do tworzenia silnych więzi z członkami rodziny poprzez spożywanie wspólnych posiłków a także do utrzymywania przyjaznych relacji z sąsiadami i innymi mieszkańcami bloku".

Zespół orzekający KER uznał, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i nie  narusza dobrych obyczajów, nie nadużywa zaufania odbiorców, ani też nie wykorzystuje ich braku doświadczenia lub wiedzy.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także