10.02.2020/09:15

Słodkie walentynki: w lutym rośnie sprzedaż ciastek, pralin i tabliczek czekoladowych

Luty coraz częściej kojarzy się Polakom nie tylko z końcem karnawału, ale również z walentynkami,  przypadającymi na dzień 14 lutego. Do chętnie wręczanych w tym okresie prezentów należą słodycze. W ub.r. to właśnie święto zakochanych zapoczątkowało wzrost sprzedaży pralin i tabliczek czekoladowych. Ten pozytywny trend utrzymał się przez cały rok - wynika z analizy przygotowanej przez firmę Nielsen dla portalu wiadomoscihandlowe.pl. 

Jak komentuje Magdalena Mucha, Client Response Associate w firmie Nielsen, co prawda w koszyku słodyczy największą sprzedaż w lutym 2019 roku odnotowała kategoria słodkich ciastek, których Polacy raczej nie wręczają sobie na prezent, ale dwie kolejne kategorie, praliny (często w formie bombonierek w kształcie serca) oraz tabliczki czekoladowe w walentynkowej szacie graficznej również zanotowały pozytywny wzrost.

Z danych Nielsena wynika, że wartość sprzedaży dla pralin i tabliczek prezentowych w lutym 2019 roku wyniosła nieco ponad 300 mln zł: prawie 158 mln zł wygenerowała kategoria pralin, zaś prawie 150 mln zł kategoria tabliczek czekoladowych. Jednak, jak podkreśla Magdalena Mucha, mimo tych niemałych kwot znaczenie sprzedaży wartościowej z lutego w całkowitej sprzedaży rocznej stanowiło jedynie 7,9% dla pralin oraz 7,3% dla tabliczek czekoladowych (rok kończący się na okresie wrzesień 2019).

- Porównując tę sprzedaż do świąt Wielkiej Nocy lub  Bożego Narodzenia jest to zdecydowanie mniej (Wielkanoc 2019 – 18% dla pralin oraz 19% dla tabliczek, Boże Narodzenie 2018 – odpowiednio 26% dla pralin i 22% dla tabliczek). W przypadku pralin największym kontrybutorem do wzrostu kategorii był kanał dyskontów, zaś w przypadku tabliczek czekoladowych – średnie sklepy spożywcze - precyzuje Magdalena Mucha. 

Podkreśla, że choć luty nie jest najbardziej istotnym miesiącem dla pralin, w ujęciu wartościowym kategoria ta odnotowała pozytywny wzrost wartości sprzedaży na poziomie +7,8% względem tego samego miesiąca roku poprzedniego. Wzrost był widoczny nie tylko w ujęciu wartościowym, ale także wolumenowym, jak i zakupionych sztuk opakowań – w 2019 roku Polacy kupowali zdecydowanie więcej pralin (+5,4% w ujęciu wolumenowym, +7,4% w ujęciu jednostkowym).

Największą kontrybucję do wzrostu odnotowały główne marki z wyższej półki cenowej – dwucyfrowym wzrostem wartości sprzedaży towarzyszył podobny, dwucyfrowy wzrost wolumenu sprzedaży. W tym samym czasie tabliczki czekoladowe wykazały się większą stabilizacją sprzedaży – rozwój tej kategorii w ujęciu wartościowym wyniósł jedynie +0,9%. 

Wśród tabliczek większą popularnością cieszyły się małe tabliczki (do 150 g) – średnio każde 4 z 5 wydanych zł przeznaczyliśmy na tę wielkość opakowań. Wśród nich zarówno w ujęciu wartościowym, jak i wolumenowym dwucyfrowo rosła sprzedaż tabliczek z ciemnej czekolady oraz tabliczek białych. I choć był to trend utrzymujący się w ciągu całego roku 2019, to widocznie zapoczątkował go właśnie luty z walentynkami w tle. 

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Agata 10.02.2020

    Nic dziwnego większość facetów kupuję coś słodkiego albo kwiaty. W zeszłym roku mój wybranek zamówił mi kosz słodyczy z poczty kwiatowej ciekawe co dostanę tym razem.:D

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.