10.04.2013/16:15

Słowo „grill” na etykiecie robi różnicę

Choć sprzedaż keczupów i musztard w letnich miesiącach nie rośnie znacząco, to wyraźnie widać w tym okresie zmianę preferencji konsumentów. Na półkach powinny się wtedy znaleźć grillowe wersje tych produktów – plastikowe opakowanie i słowo „grill” w nazwie niejednemu klientowi ułatwią szybkie podjęcie decyzji.

Amatorom dań z grilla trudno wyobrazić sobie kiełbaskę czy karkówkę bez keczupu bądź musztardy. Dlatego wydawać by się mogło, że wraz z początkiem sezonu producenci i handlowcy zanotują wyższą sprzedaż tego rodzaju sosów. Nie do końca tak jest. – Wbrew obiegowym opiniom, sezon grillowy nie wpływa znacząco na wzrost zainteresowania musztardami i keczupami – w ciągu roku popyt na nie utrzymuje się w zasadzie na jednakowym poziomie – twierdzi Jerzy Misiak, prezes WSP „Społem”, producenta Majonezu Kieleckiego.

Marzena Więckowska z HJ Heinz Polska (marki Pudliszki i Heinz) podkreśla, że choć nasz kraj znajduje się w europejskiej czołówce pod względem spożycia keczupu, to w sezonie wiosenno­‑letnim trudno zaobserwować znaczące wzrosty jego sprzedaży. Wynika to z faktu, że zarówno keczupy, jak i musztardy, należą do produktów całorocznych, które są chętnie przez konsumentów stosowane jako dodatek do wszelkiego rodzaju dań gorących, kanapek czy wędlin.

Urozmaicają grillowe menu

Inaczej jest w przypadku sosów zimnych, które stanowią coraz bardziej popularne urozmaicenie menu podczas imprez grillowych. – W tym okresie dużą dynamikę sprzedaży odnotowują nasze sosy czosnkowe w dwóch opakowaniach: eleganckim szklanym (250 g – red.) oraz w wygodnej plastikowej butelce (380 g – red.) – mówi przedstawicielka marki Heinz, w portfolio której znajdują się również inne sosy do dań z grilla: tysiąca wysp, chilli, egzotyczny, tatarski i hamburgerowy.
Wraz ze wzrostem popularności sosów do mięs producenci wprowadzają na rynek kolejne nowości. W lutym br. na półki trafił Hellmann’s Tatarski w słoiku 420 ml. Nowa propozycja firmy Unilever Polska, właściciela marki, jest połączeniem majonezu z sosem tatarskim. Produkt można kupić w większości sieci hipermarketów i w wybranych supermarketach.

Postaw na wygodne opakowania

Choć początek sezonu grillowego nie przynosi podwojenia sprzedaży keczupów i musztard, nie oznacza to, że sklepy mogą pozwolić sobie na brak zainteresowania półką z tym asortymentem – w letnich miesiącach widać wyraźną zmianę preferencji konsumentów, związaną z wyborem opakowań sprawdzających się w warunkach plenerowych. – W sezonie bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się artykuły w poręcznych plastikowych butelkach – mówi Kinga Chmura z firmy Roleski, która niedawno rozszerzyła ofertę o sześć nowych smaków musztard (wśród nich są m.in. ostra musztarda Wikinga, subtelna Musztarda Nordycka, tradycyjna francuska Musztarda Dijon oraz słodka Musztarda Miodowa). Podobnie jest z wyrobami, które mają etykiety informujące o przeznaczeniu. – Konsumenci, poszukując wygodnych, a zarazem prostych rozwiązań, chętnie sięgają po produkty z napisami „grill”, „grillowy”, „na grilla”, które pomagają im w wyborze – mówi Marta Klęka­‑Nowa z Prymatu. Firma w ubiegłym sezonie dołączyła do portfolio Musztardę grillową Prymat w plastikowej butelce. Produkt powstał z myślą o sezonie piknikowym. Tegoroczną nowością jest Chrzan tarty Smak w plastikowym 260­‑gramowym opakowaniu.

Łagodny lub pikantny

Jeśli chodzi o opakowania keczupów, plastik ma zdecydowaną przewagę nad szkłem – odpowiada za niemal 90 proc. sprzedaży. Konsumenci coraz chętniej sięgają po ekonomiczne, większe gramatury. Przy wyborze produktu na grilla duże znaczenie ma lojalność wobec ulubionych marek i smaków – rynek keczupów zdominowany jest przez klasyczne warianty: łagodny i pikantny, z niewielką przewagą wersji łagodnej. Iwona Krzeszowska z firmy Unilever Polska (marki Hellmann’s i Tortex) dodaje, że swoich amatorów mają również keczupy smakowe. Do najpopularniejszych należą warianty ziołowe, np. Hellmann’s Napoli z dodatkiem bazylii i oregano. Nie bez znaczenia pozostaje również aspekt ekonomiczny, który podczas zakupów zwykle odgrywa istotną rolę. – Na wybór konsumenta wpływa cena w relacji do jakości produktu – precyzuje Magdalena Bartoszewicz, reprezentująca markę Kamis w McCormick Polska. Latem kupujący chętniej wybierają ostrzejsze musztardy i sosy. Uwagę przyciągają dwupaki, czyli keczup i musztarda sprzedawane razem.

Zakrętka z silikonową membraną

Agnieszka Wiecha z firmy Agros Nova (Kotlin i Włocławek) podkreśla, że na rynku keczupów produkty private labels nie odgrywają znaczącej roli. Dominują wyroby markowe. W tym sezonie Agros Nova wprowadzi do sprzedaży Kotlin Ketchup Pomidory Malinowe w plastikowej butelce 450 g, wyposażonej w zakrętkę z silikonową membraną, która ułatwia precyzyjne dozowanie. Nowy smak ma przywoływać skojarzenia z wiosennymi zbiorami i pomidorami z domowego ogródka oraz wpływać na postrzeganie Kotlina jako jednej z najbardziej innowacyjnych marek keczupów.

O grillu będzie głośno

Początek sezonu to dla producentów okazja do przypomnienia konsumentom o swoich wyrobach. Wsparcie licznymi działaniami trade marketingowymi w punktach sprzedaży całego portfolio marki Kotlin zapowiada przedstawicielka spółki Agros Nova. Tradycyjnie w okresie wiosennym i letnim intensywne akcje – zarówno komunikacyjne, jak i promocyjne – zaplanowano dla marek Pudliszki i Heinz. Wszystkie produkty grillowe i „okołogrillowe” Prymatu zyskają szerokie wsparcie zarówno w mediach, jak i w punktach sprzedaży. Przyprawy grillowe, w tym musztardy Prymat, pojawią się w odcinkach programu kulinarnego „Doradca Smaku” emitowanego w TVN. Planowane są również akcje informacyjne w prasie, Internecie oraz na billboardach sponsorskich. Do sklepów trafią okolicznościowe ekspozytory a także pakiety promocyjne.

Z początkiem kwietnia do sprzedaży weszła limitowana seria Musztard Kieleckich „plus 40 proc. gratis”. Promocja dotyczy wszystkich wariantów w szklanych słoikach, czyli musztard: chrzanowej, delikatesowej, kremskiej, pikantnej, rosyjskiej oraz sarepskiej.
Katarzyna Chorąży

Wiadomości Handlowe, Nr 4 (124) Kwiecień 2013

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.