18.11.2020/16:10

SPAR Group z dwucyfrowym wzrostem obrotów. Polski oddział ma negatywny wpływ na wyniki grupy

SPAR Group osiągnęło przychody rzędu 124,3 mld randów południowoafrykańskich w roku finansowym, który skończył się 30 września. To blisko 30 mld złotych. W Polsce przychód firmy wyniósł ponad 504 mln złotych.

W raporcie opublikowanym przez sieć czytamy, że przychód grupy urósł w ostatnim roku o 13,5 proc., natomiast zysk operacyjny o 15,6 proc. – do poziomu 3,4 mld randów (816 mln zł). Spadł jednak zysk po opodatkowaniu był mniejszy niż przed rokiem o 9,6 proc. i wyniósł 1,9 mld randów (ok. 456 mln zł)

Największy dochód firma osiągnęła na macierzystym rynku afrykańskim, obejmującym takie kraje jak Republika Południowej Afryki, Botswana, Mozambik, Namibia, Eswatini i Lesotho. Wyniósł on 78,6 mld randów (18,8 mld zł). Z kolei w Irlandii przychód sieci wyniósł 29,9 mld randów (7,1 mld zł).

Rynek szwajcarski wygenerował z kolei 13,6 mld randów (3,2 mld zł).

Polska jest dla SPAR Group najmłodszym i najmniejszym rynkiem, firma wygenerowała tu 2,1 mld randów, czyli ok. 504 mln złotych. Na koniec roku rachunkowego dysponowała także siecią 219 placówek w naszym kraju.

Spar - wyniki (materiały prasowe)

Z raportu wynika, że Polska nadal wyraźnie wpływa na spadek wyników SPAR Group. Zysk przed opodatkowaniem firmy w roku obrotowym firmy wyniósł 2,6 mld randów (625 mln zł), jednak gdyby nie strata w Polsce na poziomie 551 mln randów (132,2 mln zł), osiągnąłby on poziom 3,2 mld (768 mln zł).

Podobnie sytuacja wygląda w zysku po opodatkowaniu – biorąc pod uwagę Polskę SPAR Group zanotowała zysk na poziomie 1,9 mld randów (456 mln zł). Bez naszego rynku, gdzie strata wyniosła 480 mln randów (115,2 mln zł), osiągnięto by rezultat na poziomie 2,4 mld randów (576 mln zł). Polska odpowiada obecnie za 1,7 proc. przychodów sieci. Region RPA to 63,2 proc., Irlandii 24,1 proc., a Szwajcarii 11 proc.

Spar - wyniki (materiały prasowe)

Jak podkreśla w swoim raporcie SPAR Group, Polska ma najwyższy wskaźnik wydatków do przychodów. Wynosi on blisko 47 proc. – wydatki osiągnęły poziom nieco ponad 1 mld randów. Ma to związek z restrukturyzacją przejętej sieci Piotr i Paweł, a także rozwojem segmentu hurtowego.

W Polsce firma wydała za to najwięcej na ekspansję – 324,5 mln randów (78 mln zł), najmniej na rodzimym rynku afrykańskim – 141,4 mln randów (34 mln zł).

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • O co chodzi? 18.11.2020

    WH znowu promuje sieć która robi 500mln rocznie przychodu.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także