21.04.2020/08:55

Spar International – jak globalna sieć detaliczna radzi sobie w czasach epidemii [ANALIZA]

Jako globalny detalista, obecny na 48 rynkach z czterech kontynentów, zatrudniający 350 tys. pracowników, Spar International już od wczesnego stycznia doświadczał skutków epidemii koronawirusa. Globalna obecność pozwala sieci gromadzić informacje z różnych rynków i wdrażać wypróbowane rozwiązania tam, gdzie epidemia dopiero się rozwija. Doświadczeniami sieci dzieli się Tobias Wasmuht, dyrektor zarządzający, Spar International.

Jak wyjaśnia menedżer, Spar w skali międzynarodowej koncentrował się na kluczowych obszarach, ściśle współpracując ze swoim globalnym zespołem reagowania kryzysowego, do którego zadań należało m.in. rozpowszechnianie danych i informacji, wspólne zakupy czy dialog z regulatorami poszczególnych rynków.

„Kluczem do sukcesu w walce partnerów sieci ze skutkami pandemii było błyskawiczne upowszechnianie doświadczeń z krajów, które wirus zaatakował w pierwszej kolejności. Dzięki ścisłej współpracy, partnerzy Spar mogli niezwłocznie korzystać z wiedzy kolegów z tych krajów i adaptować sprawdzone przez nich rozwiązania do swoich lokalnych warunków. Dodatkową kwestią, kluczową w rozpoznawaniu globalnych skutków epidemii, jest nasza ciągła współpraca z międzynarodowymi analitykami detalu, którzy dostarczają informacji o trendach w podaży i popycie, a także o spodziewanych restrykcjach prawnych” – wyjaśnia Tobias Wasmuht.

Partnerzy sieci Spar mają szybki i stały dostęp online do dedykowanej bazy informacji, uruchomionej przez Spar International, w której na bieżąco publikowane są praktyczne i użyteczne informacje, porady i wskazówki. Doświadczenia z krajów najciężej dotkniętych epidemią pomagają partnerom z innych krajów w podejmowaniu stosownych przygotowań, wyprzedzających rozwój zagrożeń.

W zasobach bazy danych znajdują się analizy i porady nadające się do bezpośredniego wdrożenia, m.in. dotyczące zalecanych procedur bezpieczeństwa i ochrony zdrowia – sposobów zachowania dystansu fizycznego pomiędzy klientami czy rozstawienia kas, a także wskazówki na temat przeszkolenia pracowników, tak by byli w stanie skutecznie chronić siebie i klientów. Wiedza ta obejmuje wszelkie aspekty funkcjonowania globalnej sieci Spar – od środków ochronnych dla pracowników, przez sposoby ograniczania panicznych zakupów, aż po szybkie wdrażanie e-commerce i uruchamianie skutecznych systemów dostaw.

Niezwykle ważne okazały się doświadczenia partnerów sieci z Chin, które jako pierwsze wdrożyły radykalne środki ograniczania ekspansji epidemii. Chiński Spar zdołał utrzymać zaopatrzenie dla swoich klientów mimo często drastycznych decyzji tamtejszych władz, dramatycznie utrudniających działanie biznesu.

Doświadczenia partnerów Spar, wyniesione z chińskiego rynku, a także ścisła współpraca sieci z międzynarodowymi dostawcami, pozwoliły zabezpieczyć odpowiednie zapasy materiałowe oraz ustalić, jakie zaopatrzenie w kluczowe środki ochrony powinno docierać do poszczególnych sklepów. Partnerzy sieci Spar z Shandong w północnych Chinach, w geście solidarności z kolegami z Europy, podarowali im 100 tys. maseczek i 100 tys. par rękawic ochronnych. Trafiły one do północnych Włoch, gdzie władze nakazały wszystkim pracownikom sklepów korzystanie z takich środków ochrony osobistej – to przykład konkretnej współpracy detalistów Spar w skali globalnej.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.