30.05.2018/15:55

SPAR w Europie Środkowo-Wschodniej notuje w 2017 r. wzrost sprzedaży o 17 proc.

SPAR International, największa na świecie sieć sklepów franczyzowych, w minionym roku finansowym, kończącym się 31 grudnia 2017 r., kontynuował wzrost sprzedaży. Przychody firmy wyniosły 34,5 mld euro, co oznacza wzrost o 5,3 proc. przy stałym kursie wymiany. Obecnie sieć ma blisko 12,8 tys. sklepów w 48 krajach świata.

W ciągu roku sieci przybyły 232 nowe placówki różnych formatów, co łącznie 12.777 sklepów o łącznej powierzchni sprzedaży ponad 7,4 mln mkw. W 2017 r. SPAR pojawił się w Arabii Saudyjskiej, Pakistanie, Katarze, na Ukrainie i Białorusi.

W strefie euro SPAR odnotował sprzedaż na poziomie 16,2 mld euro – to wzrost o 4 proc. w stosunku do roku 2016. Największe wzrosty w tym regionie osiągnął oddział holenderski, +7,7 proc.

Jednak nieporównywalnie większą dynamikę miała sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej, gdzie wzrost sięgnął 17 proc. – do kwoty 5,2 mld euro. Kluczem do tego sukcesu był 59-proc. wzrost w Chorwacji, osiągnięty dzięki przejęciu na tym rynku sieci Billa. Świetnie spisał się także oddział węgierski, gdzie wzrost wyniósł według stałych kursów wymiany 8,8 proc.

SPAR podbija ponadto Rosję, gdzie poszerza udziały w rynku, zwiększa sprzedaż like-for-like, a także notuje roczny wzrost sprzedaży ogółem w wysokości 18,8 proc.

– Rok 2017 był dla SPAR International okresem wyjątkowych wzrostów sprzedaży. Zrównoważony wzrost został odnotowany na wszystkich 48 rynkach, na których jesteśmy obecni. Wdrożona przez nas w 2016 r. strategia pod nazwą SPAR: razem lepiej (Better Together), znacząco sprzyjała naszym działaniom na poszczególnych rynkach krajowych, jako że udało nam się wykorzystać efekt skali oraz synergie związane z międzynarodową obecnością i ekspansją. W ostatnich dwóch latach przybyło nam 600 nowych sklepów o łącznej powierzchni sprzedaży ok. 500 tys. mkw. W konsekwencji nasze przychody wzrosły o 3,2 mld euro – cieszył się podczas prezentacji wyników Tobias Wasmuht, CEO w SPAR International. – W minionym roku koncentrowaliśmy się na celowanej ekspansji oraz rozwoju detalu przez rozszerzanie strategii multiformatowej. Od strony operacyjnej jesteśmy silniejsi dzięki inwestycjom w łańcuch dostaw. Z kolei lepsza pozycja zakupowa i wykorzystanie efektu skali pozwoliły nam zwiększyć dochody.

– W Europie, gdzie widoczne są zjawiska zmniejszania się liczebności gospodarstw domowych, starzenia się populacji i urbanizacji, powstają lepsze warunki dla mniejszych formatów sklepów. Obserwujemy na całym kontynencie renesans nowoczesnego detalu sąsiedzkiego i kanał ten stale zyskuje na sile i znaczeniu – kontynuował menedżer.

– Zdolność sieci SPAR do „szytego na miarę” podejścia do poszczególnych rynków – poprzez adaptację i rozwój istniejących placówek lub poprzez gładką integrację z nowymi rynkami – zwiększa naszą atrakcyjność w oczach lokalnych handlowców, którzy chcą korzystać z efektu skali i dzięki nam rozwijać swoje biznesy na konkurencyjnym rynku. Prognozy na 2018 r. i lata następne są pozytywne. W miarę jak rozrastamy się w skali międzynarodowej, tworzymy trwały cykl reinwestowania wzrostów przychodów w zasoby, które z kolei czynią nas silniejszymi i lepszymi – podsumował Tobias Wasmuht, CEO w SPAR International.

SPAR: Rok 2017 w liczbach. Źródło: spar-international.com

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.