08.10.2020/12:15

Sprzedający żywność w internecie dotkliwie odczują zmiany prawne w e-handlu

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, który wcześniej planowano przyjąć w III kwartale 2020 r. wciąż znajduje się na etapie uzgodnień międzyresortowych. Nowe regulacje mają objąć wszystkie branże e-handlu. Na pytanie czy w przypadku e-sklepów zajmujących się sprzedażą żywności nowe prawo nie będzie zbyt restrykcyjne odpowiada Agnieszka Choromańska-Malicka, adwokat specjalizujący się w prawie handlu i dystrybucji z kancelarii Kochański i Partnerzy.

Z jednej strony, sklepy zajmujące się sprzedażą żywności nie powinny odczuć to bardziej niż inni przedsiębiorcy. Jednak, ze względu na terminy przydatności do spożycia oferowanych produktów wprowadzenie ewentualnej blokady strony internetowej rzeczywiście może być bardziej dotkliwe dla przedsiębiorcy. 

Przedsiębiorcy z branży spożywczej od lat podlegają kontrolom ze strony Wojewódzkich Inspektoratów Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych i Inspekcji Handlowej, które także mają rozbudowane uprawnienia kontrolne i z uwagi na to, stopień dbałości o zachowanie zgodności działalności z wymogami prawa już jest w tych przedsiębiorstwach wysoki.

W Polsce działają też platformy marketplace należące do zagranicznych podmiotów, w jakim stopniu dotknie je nowe prawo?

Platformy zagraniczne, tak jak dotychczas, pozostaną zobowiązane do prowadzenia działalności zgodnie z polskimi przepisami z zakresu ochrony praw konsumentów. Nowe przepisy mają ułatwić Prezesowi UOKIK egzekucję tych praw w celu ochrony konsumentów  – tak samo w stosunku do przedsiębiorców polskich, jak i zagranicznych.

Rozwiązania przewidziane w projekcie ustawy stanowią realizację zobowiązań nałożonych na Polskę na mocy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2017/2394 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów, które obowiązuje od 17 stycznia 2020 r. Podobne przepisy obowiązują także w innych krajach członkowskich, zatem dla większości zagranicznych podmiotów prowadzących działalność w Polsce planowane do wdrożenia rozwiązania będą podobne do już obowiązujących lub właśnie wchodzących w życie na innych rynkach, na których zagraniczni przedsiębiorcy prowadzą działalność.

Czy są jakieś ważne momenty z punktu widzenia właścicieli e-sklepów, które zostały pominięte w projektowanych przepisach, a dobrze by było, żeby w nich się znalazły?

W ramach planowanych konsultacji społecznych przedsiębiorcy z branży e-commerce mogą przedstawić swoje uwagi do projektu ustawy. Z punktu widzenia e-sklepów w szczególności uzasadnione byłoby zwrócenie się do autorów projektu o doprecyzowanie celu postanowienia dotyczącego blokowania stron w ramach wystąpień do przedsiębiorców i ewentualne określenie warunków skierowania takiego żądania przed wszczęciem postępowania, a także skrócenie terminu rozpatrywania odwołań od decyzji o zablokowaniu strony - obecnie proponowany termin jest stanowczo zbyt długi. 

Przypomnijmy, że w projekcie ustawy podano, iż nowe kompetencje rozszerzają istniejące w polskim systemie ochrony konsumentów, uprawnienia Prezesa UOKiK. Są to przede wszystkim cztery kluczowe kompetencje:

Rozszerzenie zakresu możliwości dostępu do informacji od publicznego organu, podmiotu lub agencji krajowych. Obowiązujący przepis art. 72 UOKiK wskazuje na obowiązek udostępnienia Prezesowi Urzędu znajdujących się w posiadaniu organów administracji publicznej akt oraz istotnych informacji dla postępowania toczącego się przed Prezesem UOKiK. Wprowadzenia wymaga: śledzenie przepływów środków finansowych i danych lub potwierdzanie tożsamości osób zaangażowanych w przepływ środków finansowych i danych, oraz potwierdzenie tożsamości osób zaangażowanych w przepływ środków finansowych i danych, oraz informacji o rachunkach bankowych i własności stron internetowych.

Uprawnienie do nabywania towarów lub usług w tym, w razie potrzeby, z wykorzystaniem możliwości przedstawienia się jako inna osoba/ukrycia tożsamości.

Usprawnienia dotyczące interfejsu internetowego. Zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt g rozporządzenia CPC w przypadku braku innych skutecznych środków, które mogą doprowadzić do zaprzestania lub zakazania naruszenia objętego niniejszym rozporządzeniem oraz w celu zapobieżeniu ryzyku wyrządzenia poważnych szkód zbiorowym interesom konsumentów prawo do nakazania:

  • usunięcia treści lub ograniczenia dostępu do interfejsu internetowego lub nakazania umieszczenia wyraźnego ostrzeżenia dla konsumentów wchodzących na interfejs internetowy,
  • dostawcy usług hostingowych usunięcia lub wyłączenia interfejsu internetowego lub ograniczenia dostępu do niego, lub
  • w odpowiednich przypadkach nakazania rejestrom domen i podmiotom rejestrującym domeny usunięcia pełnej nazwy domenowej (FQDN) i umożliwienia właściwemu organowi jej rejestracji.

 

Rozszerzenie instytucji przeszukania także na postępowania konsumenckie.
 

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • ciśnij po ... 08.10.2020

    pitu pitu

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także