Sprzedaż alkoholi w 2020 r. wzrosła wartościowo, ale wolumen nieznacznie spadł [KOSZYK NIELSENA]
NielsenIQ przeanalizował dane sprzedażowe poszczególnych kategorii FMCG minionego roku. W przypadku alkoholi sprzedaż w ujęciu wartościowym wzrosła o 7 proc., jednak pod względem wplumenu cały koszyk jest stabilny, z 1-proc. tendencją spadkową.
Wielu obserwatorów społecznych spodziewało się wzrostu spożycia alkoholu w czasie pandemii. Pod względem wolumenu cały koszyk alkoholi wraz z piwem jest jednak stabilny z 1 proc. tendencją spadkową przy jednoczesnym wzroście wartościowym +7 proc., za który odpowiada wzrost akcyzy oraz rosnąca sprzedaż w segmentach droższych alkoholi.
Są także kategorie alkoholi, których kupujemy zdecydowanie więcej ilościowo – jak whisky +15 proc., wino +8 proc. , rumy +30 proc. czy giny +26 proc. (zmiany wolumenu sprzedaży).
– Owszem, pijemy droższe trunki, jednak te wzrosty przy stabilnej sprzedaży ilości wódki i spadającej o 2 proc. piwa – dwóch największych wartościowo alkoholi, a jednocześnie największych kategorii w koszyku spożywczym – nie były w stanie zmienić trendu spadkowego całego koszyka napojów procentowych. Rozwojowi piwa sprzyjają m.in. rozgrywki sportowe do oglądania, słoneczna pogoda, spotkania na świeżym powietrzu – tych elementów zdecydowanie zabrakło w tym roku – komentuje Karolina Zajdel-Pawlak.
Dane sprzedażowe z panelu handlu detalicznego NielsenIQ. Cytowane zmiany dotyczą zmiany sprzedaży wartości w roku 2020 vs rok 2019, chyba że jest inaczej wspomniane w tekście.
Źródło: NielsenIQ
3