21.12.2021/10:12

Sprzedaż detaliczna mocno powyżej oczekiwań. Poznaliśmy najnowsze dane

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2021 r. była wyższa niż przed rokiem o aż 12,1 proc., wobec spadku o 5,3 proc. w listopadzie 2020 r. - podał we wtorek Główny Urząd Statystyczny. Tak wysoki wynik to m.in. efekt niskiej bazy (lockdownu sprzed roku), ale dane i tak okazały się bardziej optymistyczne od prognoz analityków.

W porównaniu z październikiem 2021 r. w listopadzie miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 1,0 proc. W okresie styczeń-listopad 2021 r. sprzedaż wzrosła r/r o 7,7 proc. (wobec spadku o 3,1 proc. w 2020 r.).

W listopadzie 2021 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. raportowały podobnie jak w poprzednich miesiącach podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 55,8 proc. wobec spadku o 21,9 proc. przed rokiem). Wyższą sprzedaż niż sprzedaż „ogółem” zaobserwowano również w grupach: „pozostałe” (o 23,8 proc.), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 18,2 proc.) oraz „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 12,5 proc.). Spadek sprzedaży utrzymał się w jednostkach sprzedających „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 4,9 proc.).

Dane w cenach bieżących - napędzanych inflacją robią jeszcze większe wrażenie. W takim ujęciu dynamika sprzedaży detalicznej w listopadzie 2021 r. wyniosła aż 21,2 proc. rok do roku. Względem października br. sprzedaż detaliczna wzrosła natomiast o 0,2 proc. Wzrost za pełny okres styczeń-listopad br. wyniósł 12,1 proc.

W listopadzie 2021 r. w porównaniu z październikiem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 35,3 proc.). Udział tej sprzedaży zwiększył się z 8,4 proc. w październiku do 11,4 proc. w listopadzie br.

Najwyższy wzrost udziału sprzedaży spośród prezentowanych kategorii wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 21,9 proc. przed miesiącem do 28,6 proc.), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 21,1 proc. do 26,6 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 17,0 proc. do 20,3 proc.).

- Po świetnych danych z przemysłu czas na świetne dane ze sprzedaży detalicznej. Wzrost o 12,1 proc. r/r w cenach stałych. Tym samym sprzedaż dobiła do trendu sprzed pandemii - komentują najnowsze dane analitycy mBank Research.

- Sprzedaż detaliczna w listopadzie wystrzeliła ponad wszystkie oczekiwania rynkowe. Wynik 12,1 proc. w skali roku można częściowo przypisać efektom niskiej bazy sprzed roku. Mimo wysokiej inflacji Polki i Polacy nadal kupują, choć może być to obawa przed kolejnymi wzrostami cen - ocenia Konfederacja Lewiatan.

Warto podkreślić, że podane przez GUS dane uwzględniają wyłącznie przedsiębiorstwa handlowe i niehandlowe, w których pracuje co najmniej 10 osób. Brakuje w nich zatem najmniejszych przedsiębiorstw.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także