Sprzedaż detaliczna w kwietniu br. wzrosła o ponad 20 proc.! Gdy jednak bliżej przyjrzymy się tym wynikom to obraz nie jest taki pozytywny
Według danych GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach handlowych i niehandlowych zatrudniających powyżej 9 osób w cenach stałych w kwietniu 2021 r. była wyższa niż przed rokiem o 21,1 proc. wobec spadku o 22,9 proc. w kwietniu 2020 r.
Jednocześnie z danych GUS wynika, że w porównaniu z marcem 2021 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 7,7 proc. W okresie styczeń-kwiecień 2021 r. sprzedaż wzrosła r/r o 6,4 proc. (wobec spadku o 5,8 proc. w 2020 r.)
W kwietniu 2021 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. odnotowały podmioty handlujące pojazdami samochodowymi, motocyklami, częściami (o 118,0 proc. wobec spadku o 54,4 proc. przed rokiem). Spośród prezentowanych grup wyższą sprzedaż niż sprzedaż „ogółem” zaobserwowano również w grupach: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 75,9 proc.); „paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (o 23,5 proc.); „pozostałe” (o 23,0 proc.). Dynamika sprzedaży żywności wzrosła w kwietniu br. o niecałe 9 proc. w cenach stałych i trochę ponad 10 proc. w cenach bieżących.
W kwietniu 2021 r. w porównaniu z marcem 2021 r. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 6,2 proc.). Udział tej sprzedaży zwiększył się z 9,5 proc. w marcu br. roku do 10,8 proc. w kwietniu br. Wzrost udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano w większości grup przy czym znaczny wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „tekstylia, odzież, obuwie” (z 32,0 proc. przed miesiącem do 47,2 proc.), a także podmioty z grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 26,4 proc. do 32,6 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 18,9 proc. do 27,5 proc.).
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w kwietniu 2021 r. była o 6,8 proc. niższa w porównaniu z marcem 2021 r.
6