22.01.2019/12:08

Sprzedaż detaliczna znacząco poniżej oczekiwań. Czy to początek spowolnienia w konsumpcji?

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w grudniu w cenach bieżących o 4,7 proc. r/r wobec wzrostu o 8,2 proc. w listopadzie, co było znacząco poniżej prognozy Credit Agricole (8,9 proc.) i konsensusu rynkowego (7,7 proc.). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zmniejszyła się w grudniu do 3,9 proc. r/r wobec 7,8 proc. w listopadzie.

Jak wskazują eksperci Credit Agricole Bank Polska, należy zwrócić uwagę, że spowolnienie wzrostu sprzedaży detalicznej w grudniu miało szeroki zakres – w 7 z 9 kategorii odnotowano zmniejszenie rocznej dynamiki w porównaniu do listopada. - Do obniżenia dynamiki sprzedaży mogło się przyczynić ustąpienie efektu związanego z realizowanymi z wyprzedzeniem (tj. w listopadzie) zakupami świątecznymi. Takie zjawisko jest efektem rosnącej popularności zakupów w tzw. "Czarny piątek” – wskazuje Krystian Jaworski, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Jednak jak dodaje, taka zmiana zwyczajów zakupowych Polaków nie tłumaczy jednak spadku sprzedaży w ujęciu w kategorii "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” o 2,4 proc. r/r w grudniu wobec wzrostu o 3,0 proc. w listopadzie. - Takie dane są szczególnie zaskakujące w świetle raportu "Zakupy świąteczne 2018” przygotowanego przez firmę Deloitte. Zgodnie z wynikami badania ankietowego przeciętna rodzina planowała wydać - w związku z przygotowaniami do świąt – na artykuły spożywcze o 7,6 proc. więcej niż w 2017 r. Dlatego uważamy, że spadek w tej kategorii nie jest zwiastunem negatywnych tendencji w zakresie popytu gospodarstw domowych na żywność – komentuje Krystian Jaworski.

Głównym czynnikiem oddziałującym w kierunku przyspieszenia wzrostu sprzedaży detalicznej była niższa dynamika w kategorii "pojazdy, samochodowe, motocykle i części” (6,8 proc. r/r w grudniu wobec -1,4 proc. w listopadzie). - Jest to efekt stopniowo ustępujących ograniczeń podażowych w koncernach motoryzacyjnych (znaczące opóźnienia w certyfikowaniu aut w związku z wejściem w życie nowych norm emisji spalin od 1 września ub. r.). Niemniej jednak oczekujemy, że ożywienie sprzedaży w tym segmencie będzie ograniczone w najbliższych miesiącach. Zgodnie z wynikami badań konsumenckich publikowanych przez Komisję Europejską, odsetek netto gospodarstw domowych w Polsce planujących zakup samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy ukształtował się w IV kw. 2018 r. na najniższym poziomie od IV kw. 2017 r. – tłumaczy ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

W całym IV kw. ub. r. sprzedaż detaliczna w cenach stałych zwiększyła się o 6,2 proc. wobec wzrostu o 5,6 proc. w III kw., co stanowi nieznaczne ryzyko w górę dla prognozy Credit Agricole, zgodnie z którą tempo wzrostu konsumpcji prywatnej w IV kw. zmniejszyło się do 4,4 proc. r/r wobec 4,5 proc. r/r w III kw.

- Spowolnienie wzrostu sprzedaży detalicznej w grudniu w połączeniu z pogorszeniem koniunktury w handlu detalicznym odnotowanym w styczniu br. (wskaźnik syntetyczny spadł do najniższego poziomu od grudnia 2016 r.) jest spójne z naszym scenariuszem zakładającym stopniowy spadek dynamiki konsumpcji w kolejnych kwartałach br. – wskazuje Krystian Jaworski.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.