12.10.2016/10:10

Sprzedaż produktów FMCG przez internet będzie rosnąć

Zmieniają się zachowania zakupowe Polaków, czego dowodem jest m.in. rozwój branży e-commerce. Sprzedaż on-line też zresztą ewoluuje, na czym zyskać mogą firmy z branży FMCG.

– To co kiedyś było synonimem e-commerce czyli dostarczanie książek, biletów czy usług przez Internet dzisiaj będzie wypierane przez takie produkty, które kupujemy cyklicznie. Produkty z kategorii FMCG, które co jakiś czas muszą trafić do naszej spiżarni – mówi newsrm.tv Jacek Palec, prezes zarządu dbsklep.pl i dodaje. – Wzrost wartości sprzedaży  żywności w Internecie jest z mojej perspektywy napędzany dwoma dosyć silnymi trendami. W pierwszej kolejności dotyczy to sprzedaży żywności funkcjonalnej. Takich produktów jak np. olej kokosowy czy ksylitol, które wpływają dobroczynnie na nasz organizm. Z drugiej strony pojawia się żywność dla dzieci, którą można łatwiej, taniej i bezpieczniej transportować właśnie za pomocą przesyłek kurierskich.

W takim typowym koszyku produktowym znajdują się produkty z kategorii żywność ale też chemia gospodarcza, kosmetyki. Bardzo często Polacy sięgają też po napoje.

Z dany sprzedażowych z ostatnich kilku lat z bdsklep.pl wynika, że sezonowość to termin, który powoli odchodzi do lamusa. Choć kiedy myślimy o handlu stacjonarnym to wybrane okresy w roku wciąż są prawdziwą żyłą złota i nakręcają słupki sprzedażowe, w przypadku internetowych pasaży handlowych, oferujących produkty z segmentu FMCG, już niekoniecznie. Wyprzedaże, święta, okres wakacyjny to nadal czas, który przyciąga e-konsumentów, ale różnice w porównaniu do pozostałych miesięcy nie są już tak duże, jak jeszcze całkiem niedawno, a szczególnie w przypadku produktów spożywczych.

– Jeszcze kilka lat temu widzieliśmy wyraźny skok sprzedaży pod koniec roku, czyli przed świętami. Nasi klienci zamawiali więcej i częściej, wybierając produkty, które przydadzą się w tym okresie, a szczególnie artykuły spożywcze. W listopadzie i grudniu udział sprzedaży tego asortymentu wzrastał nawet o ponad 80 proc. w porównaniu do średniej innych miesięcy. Ostatnie dwa lata pokazują jednak wyraźne, postępujące wypłaszczenie tych wartości poprzez spowolnienie dynamiki wzrostu udziału kategorii do 40 proc. w 2014 roku i praktycznie zanikowi w 2015. Dodatkowo pod koniec 2014 i przez pierwsze kilka miesięcy 2015 poziom sprzedaży spożywki był bardzo wyrównany. Analogiczna sytuacja miała miejsce na przełomie 2015 i 2016 roku. W tym przypadku możemy mówić już o trendzie, który prognozujemy będzie miał miejsce także w grudniu tego roku – mówi Rafał Jackiewicz.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.