11.04.2017/08:11

Sprzedaż w małych sklepach idzie w górę, ale liczba transakcji spada

Z danych CMR wynika, że w lutym 2017 r. zarówno całkowita wartość sprzedaży, jak i liczba wszystkich transakcji zaraportowanych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o około 3 proc. niższa niż w styczniu 2016 r. W porównaniu z lutym 2016 r. odnotowano spadek łącznej liczby paragonów aż o 9 proc., jednak wskutek wzrostu cen wielu kategorii spożywczych całkowita wartość sprzedaży była o prawie 1 proc. wyższa niż rok wcześniej.

Mniejsza liczba dni przypadająca na luty w 2017 r. (w 2016 r. było to 29 dni) przełożyła się na kilkuprocentowe spadki sprzedaży (mierzone liczbą transakcji) dla większości kategorii, w tym tych, które mają największy wpływ na wyniki placówek małoformatowych, takich jak piwo, wody i napoje, produkty mleczne oraz słodycze. Mimo niższej niż rok wcześniej średniej temperatury powietrza gorzej sprzedawały się napoje gorące - liczba paragonów, na których znajdowały się kawy, herbaty i kakao, była o 10 proc. niższa niż w lutym 2016 r., a wartość ich sprzedaży obniżyła się o prawie 3 proc.. Wzrosty zarówno w ujęciu wartościowym, jak i w liczbie paragonów odnotowały natomiast niektóre kategorie alkoholowe: wódki smakowe (wydatki na nie były o 10 proc. wyższe niż przed rokiem), whisky oraz wina stołowe.

Znacznie więcej niż w lutym 2016 r. klienci sklepów małoformatowych wydali też na masło (wzrost o 18 proc.) i cukier (o 8 proc.), jednak w tym wypadku wzrosty wynikały z wyższych niż przed rokiem cen, a nie większego popytu na te kategorie – w porównaniu z analogicznym okresem 2016 r. liczba paragonów, na których pojawiał się cukier była niższa o 11 proc., a masła o 8 proc.

Sklepy małoformatowe wciąż odczuwają skutki zmiany przepisów dotyczących obowiązku rejestracji numerów na kartę – w lutym 2017 r. klienci kupili o około 30 proc. mniej doładowań niż przed rokiem i o około 10 proc. mniej niż przed miesiącem.

Z danych CMR wynika, że w lutym 2017 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 13,56 zł, czyli niemal tyle samo co miesiąc wcześniej, ale aż o 11 proc. więcej niż rok wcześniej.

Sklepy małoformatowe do 300 mkw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.