21.09.2020/10:12

Stacje paliw jak sklepy spożywcze. Wzrasta znaczenie oferty pozapaliwowej

Paliwo odgrywa coraz mniejszą rolę w sprzedaży stacji benzynowych. Polacy postrzegają stacje paliw nie tylko jako miejsce tankowania paliwa. Korzystają z kawiarni i restauracji, czy sklepów spożywczych. W porównaniu z ub. rokiem, klienci lepiej oceniają wybór artykułów spożywczych w sklepach przystacyjnych.

Liderem wśród koncernów paliwowych pozostaje PKN Orlen - wynika z drugiej edycji badania „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce”, przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS. Polska spółka wyprzedziła konkurentów również pod względem obsługi, oferty produktowej, a także działalności społecznej i sponsoringowej. Miejsce na podium w tych kategoriach zajęły także Lotos, Shell i BP.

Jeśli chodzi o wybór artykułów spożywczych i innych, prawie wszystkie stacje wypadają lepiej w oczach klientów niż w 2019 roku, co pokazuje, jaki postęp zrobiły w tych obszarach. Z tegorocznego badania wynika, że 53 proc. ankietowanych dostrzega szeroki wybór produktów na stacjach Orlen (wzrost o 15 pp. r/r). Na drugim miejscu uplasował się BP (49 proc. i wzrost o 18 pp. r/r). Podium zamyka Shell – 46 proc. ankietowanych docenia możliwość wyboru różnorodnych produktów (wzrost o 18 proc. r/r). Po 37 proc. wskazań otrzymał Lotos (wzrost o 6 pp. r/r) i Circle K (wzrost o 2 pp. r/r). W skali roku tylko jedna stacja otrzymała mniej pochlebnych opinii w tej kategorii. Moya (27 proc.) straciła 8 pp. w ujęciu rocznym.

Na pytanie o to, która z sieci stacji paliw jest liderem na rynku w Polsce, 72 proc. wskazało PKN Orlen. To o dziesięć razy więcej niż koncern na drugim miejscu, czyli Lotos (7 proc.). Podium zamyka Shell (5 proc.). Na kolejnych miejscach znaleźli się: BP (4 proc.), Amic (1 proc.) i Circle K (1 proc.). W wyodrębnionej grupie aktywnych kierowców Orlen wybrało 79 proc. ankietowanych.

Marcin Duma, Prezes Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS wyjaśnia, że jego firma zapytała również o to, z którą marką paliwową kojarzą się ankietowanym poszczególne kategorie tematyczne. - Chcieliśmy sprawdzić, czy Polacy rzeczywiście zwracają uwagę na działania nie tylko stricte biznesowe koncernów paliwowych – mówi.

Z polską marką 92 proc. ankietowanych utożsamia PKN Orlen. Na drugim miejscu znalazł się Lotos (42 proc.). Na podium jest też Moya – 6 proc. ankietowanych skojarzyło tę sieć paliw z Polską. Kolejne miejsca zajęli: BP (4 proc.), Circle K i Amic (po 1 proc.) oraz Shell (0,3 proc.). Aktywni kierowcy w 94 proc. wybrali w tym przypadku Orlen.

Zapytani o sieć, która działa dla dobra społecznego, najwięcej ankietowanych również wskazało PKN Orlen (91 proc.). Drugie miejsce ponownie zajął Lotos (30 proc.), a najniższe miejsce na podium przypadło Shell (15 proc.). Poza czołówką znaleźli się: BP (14 proc.), Circle K (8 proc.) i Amic (7 proc.). Sieć Moya nie została wskazana jako działająca zgodnie ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Grupa aktywnych kierowcach w 93 proc. zdecydowała, że Orlen działa dla dobra społecznego.

Z kolei profesjonalizm PKN Orlen doceniło 83 proc. ogółu ankietowanych (wzrost o 5 pp. r/r) i 84 proc. aktywnych kierowców. Na drugie miejsce w tej kategorii awansował BP (41 proc. –wzrost o 4 pp. r/r), a stawkę zamyka Shell (39 proc. – wzrost o 13 pp. r/r). Na kolejnych miejscach znaleźli się: Lotos (37 proc. – wzrost o 10 pp. r/r), Circle K (26 proc. i wzrost o 15 pp. r/r), Amic (18 proc. i wzrost o 14 pp. r/r) oraz Moya (17 proc. i wzrost o 11 pp. r/r).

Aż 87 proc. ankietowanych wskazało na wysoką jakość obsługi na stacjach Orlen. W porównaniu do ubiegłorocznego badania to wzrost o 6 pp. Obsługę na stacji BP doceniło 73 proc. ankietowanych (wzrost o 5 pp. r/r), a na Shell – 71 proc. (wzrost o 3 pp. r/r). Poza podium, ale również z wysoką oceną klientów, znalazł się Lotos (67 proc. i wzrost o 4pp. r/r). Dwie kolejne stacje w rankingu zanotowały spadek w ocenie jakości obsługi: Circle K (61 proc. – spadek o 6 pp. r/r) i Moya (53 proc. – spadek o 7 pp. r/r). Stawkę zamyka Amic. Wysoką jakość obsługi na tej sieci doceniło 49 proc. badanych (wzrost o 5 pp. r/r).

PKN Orlen pozostaje liderem również pod względem jakości oferowanego paliwa (80 proc. wskazań i 7 pp. wzrostu r/r). W tej kategorii drugie miejsce zajął Shell (63 proc. i wzrost o 3 pp. r/r), wyprzedzając BP (59 proc. i wzrost o 1 pp. r/r). Kolejne miejsca zajmuje Lotos (54 proc. – bez zmian w ujęciu rocznym), Circle K (50 proc.), Moya (42 proc.) i Amic (32 proc. – wzrost o 4 pp. r/r). W tej kategorii największy spadek odnotował Circle K (15 pp. r/r). Najwięcej fanów zyskała Moya (wzrost o 27 pp. r/r).

Popularne obecnie działania na rzecz środowiska kojarzą się 71 proc. badanym z Orlenem. W tej kategorii również BP pokonało konkurentów – 43 proc. ankietowanych wskazało, że koncern podejmuje działania związane z ochroną środowiska. Na podium znalazł się także Lotos (26 proc.). Niewiele mniej osób wskazało na Shell (26 proc.). Circle K zdobyło 16 proc. wskazań, Amic – 12 proc. i Moya – 7 proc. W tej kategorii 75 proc. aktywnych kierowców również wybrało Orlen.

Aż 70 proc. badanych wskazuje, że PKN Orlen to sieć innowacyjna. To prawie dwa razy więcej niż stacja na drugim miejscu w tej kategorii – BP (37 proc. i wzrost o 4 pp. r/r). Shell kojarzy się z innowacyjnością 28 proc. badanych (wzrost o 2 pp. r/r). Na czwartym miejscu jest Lotos (18 proc. i spadek o 7 pp. r/r) i kolejno: Circle K (11 proc. – wzrost o 4 pp. r/r), Moya (7 proc. – wzrost o 2 pp. r/r) oraz Amic (5 proc. – bez zmian w ujęciu rocznym). Wśród aktywnych kierowców 69 proc. przypadło w udziale Orlen.

W badaniu sprawdzono też, ile ankietowanych kojarzy stacje jako szybko rozwijające się i dynamiczne. Tu również 70 proc. ogółu badanych i 72 proc. aktywnych kierowców wskazało PKN Orlen. Drugie miejsce zajął BP (21 proc. – wzrost o 5 pp. r/r), a trzecie Lotos (16 proc. – spadek o 8 pp. r/r). Poza podium znaleźli się: Shell (12 proc. – spadek o 2 pp. r/r), Circle K (9 proc. – spadek o 1 pp. r/r), Moya (5 proc. – wzrost o 3 pp. r/r) i Amic (3 proc. – wzrost o 1 pp. r/r).

Ostatnią kategorią tematyczną w badaniu był prestiż koncernu. W największym stopniu ta cecha kojarzyła się respondentom z Orlenem. Prestiż BP dostrzegła prawie jedna trzecia ankietowanych (wzrost o 7 pp. r/r), a Shell – 30 proc. (wzrost o 6 pp. r/r). Na Lotos wskazało 17 proc. badanych (spadek o 8 pp. r/r). Na prestiż Circle K wskazało 7 proc. (wzrost o 5 pp. r/r), Moya – 2 proc. (wzrost o 1 pp. r/r) i Amic – 1 proc. (bez zmian w ujęciu rocznym). Wśród aktywnych kierowców Orlen wskazało 63 proc. badanych.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Antykomunista 23.09.2020

    Nie korzystam z usług PKN Orlen bo to spółka nomenklatury pisowskiej, która zatrudnia wiele niekompetentnych osób i finansuje propagandowe imprezy pisu.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także